Bērnu uzvedības izmaiņas saistībā ar piesaistes reprezentācijām krīzes centra rehabilitācijas laikā.
Author
Suhomļinova, Inna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Pēdējos gados psiholoģijā liela uzmanība tiek pievērsta bērnu piesaistes un uzvedības saistības izpētei. Tomēr, joprojām paliek neizpētīta tēma kā iespējamās bērna uzvedības izmaiņas var tikt saistītas ar piesaistes izmaiņām, uzturoties jaunā, drošā vidē, piemēram, krīzes centrā.
Maģistra darba mērķis ir aplūkot saistības starp bērnu uzvedības izmaiņām un piesaistes reprezentācijām, bērniem uzturoties krīzes centrā rehabilitācijas laikā vismaz 3 mēnešus. Maģistra darbā tiek apkopoti pētījumi par uzvedības traucējumu un piesaistes reprezentāciju saistību bērnībā, balstoties uz Brezertones (Bretherton), Čiketi (Cicchetti), Lions- Ruza (Lyons- Ruth), Van Izendora (Van IJzendoorn) un citu pētnieku darbiem. Krīzes centrs ir vide, kur biežāk bērniem vērojami uzvedības traucējumi un nedrošā piesaiste.
Strādājot krīzes centrā ir novērots, ka krīzes centra rehabilitācijas programmas laikā, bērna uzvedība spēj uzlaboties. Pētījumā piedalījās 20 bērni, vecumā no 8 līdz 13 gadiem. Tika pielietotas Ahenbaha uzvedības novērtējuma (skolotāju variants) un Ročesteras piesaistes stāstiņu aptaujas. Pētījuma ietvaros tika izveidoja jauna Ročesteras piesaistes stāstiņu kodēšanas shēma, ar trim apkšskalām: pozitīvie piesaistes apgalvojumi, negatīvie piesaistes apgalvojumi un kopējās nedrošās piesaistes apgalvojumi.
Pētījumā analizētā informācija uzrāda, ka uzturoties krīzes centrā rehabilitācijas laikā bērnu internalizētās un eksternalizētās uzvedības mainās, kā arī mainās piesaistes stāstiņu apgalvojumu drošības kvalitāte. For the last years it takes the great focus on children attachment bond and behavior relationship research. However, the item how children’s behavior changes can be related with attachment change still is not research.
The objective for this master thesis was to observe how children’s behavior changes are related to attachment representations during rehabilitation in a crisis centre at least for 3 month. This article had been examined children's behavior and attachment representations relationship in childhood according to Bretherton, Cicchetti, Lyons- Ruth, Van IJzendoorn and others psychologist researches. A crisis centre surround child’s with increase behavior disorder and unsecure attachment.
Working at crisis centre it has been observed children’s behavior can improve during rehabilitation in a crisis centre. It has been involved 20 children between 8 of 13 years of age. The Achenbach Behavior Checklist (Teacher Report Form) and Rochester Parenting Stories were used in research. This study provides Rochester Parenting Stories a new coding schema with 3 scales: positive attachment statement, negative attachment statement and total unsecure attachment statement.
Results show that children’s internal and external behavior are changes, as well as attachment story stem statement secure grade are changes during rehabilitation in a crisis centre.