Vecāku audzināšanas stila saistība ar romantiskajām attiecībām jauniešiem
Author
Meijere, Rivita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Biseniece, Maija
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā tika izvirzīti šādi pētījuma jautājumi : 1) Kāda ir saistība starp mātes audzināšanas stilu ģimenē un romantiskajām attiecībām jauniešiem? 2) Kāda ir saistība starp tēva audzināšanas stilu ģimenē un romantiskajām attiecībām jauniešiem? Lai atbildētu uz pētījumā izvirzītajiem jautājumiem, tika veikts korelatīvs pētījums-60 respondenti (30 sievietes un 30 vīrieši), vecumā no 18- 25 gadiem. Viņi ir iesaistīti romantiskās attiecībās, kuru ilgums ir vismaz seši mēneši un nāk no pilnām ģimenēm.
Pētījuma izmantotās metodes: 1) J. R. Buri ( J. R. Buri ) izveidojis vecāku audzināšanas stila aptauju ( Parental Authority Questionnaie- PAQ, Buri, 1991), adaptēta L. Dālderes maģistra darbā, 2002. 2) S. Sternberga ( S. Sternberg’s ) izveidojis trīsšķautņu mīlestības skalu aptauju (Triangular Theory of Love Scales,1988 ), adaptēta Z. Lukšas maģistra darbā, 2005.
Analizējot pētījuma iegūtos rezultātus, var secināt, ka pastāv saistība starp mātes audzināšanas stilu ģimenē un romantiskajām attiecībām jauniešiem. Ir konstatēta saistība starp mātes autoritāro audzināšanas stilu ģimenē un „intimitātes” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,38; p<0,01). Ir konstatēta saistība starp mātes autoritāro audzināšanas stilu ģimenē un „kaisles” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,45; p<0,01). Pastāv saistība starp mātes autoritāro audzināšanas stilu ģimenē un „uzticēšanās” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,38; p<0,01). Pastāv saistība starp mātes autoritatīvo audzināšanas stilu ģimenē un „intimitātes” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,58; p<0,01). Pastāv saistība starp mātes autoritatīvo audzināšanas stilu ģimenē un „kaisles” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,52; p<0,01). Pastāv saistība starp mātes autoritatīvo audzināšanas stilu ģimenē un „uzticēšanās” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,53; p<0,01). Pastāv saistība starp mātes visatļaujošo audzināšanas stilu ģimenē un „intimitātes” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,42; p<0,01), kā arī pastāv saistība starp mātes visatļaujošo audzināšanas stilu ģimenē un „uzticēšanās” komponentu romantiskajās attiecībās jauniešiem (r=0,39; p<0,01). Turpretim, statistiski nozīmīga korelācija nav konstatēta starp tēva audzināšanas stilu ģimenē un romantiskajām attiecībām jauniešiem visai grupai kopā.
Šis pētījums palīdzēja gūt plašāku izpratni par vecāku audzināšanas stiliem saistībā ar romantiskajām attiecībām jauniešiem. Teorijas izpēte var palīdzēt vecākiem izvēlēties veiksmīgāko audzināšanas stilu bērnam, kas sekmētu, sasniedzot jaunieša vecumu, veidot veiksmīgas, ilgnoturīgas un saskanīgas romantiskās attiecības jauniešu vidū. Nenoliedzami, tas veicina arī vecāku un bērnu mijiedarbību.
Pētījumā iegūtos rezultātus, atziņas un secinājumus varētu izmantot gan sociālā, gan praktiskā nozīme – tos var izmantot jauniešu un vecāku atbalsta grupās, kā arī individuālajā vecāku un/vai jauniešu konsultēšanā. Iegūtie rezultāti var kalpot par pamatu citu darbu izstrādei, kā arī izvirzītie jautājumi varētu būt pārbaudāmi citu pētījumu ietvaros, ar lielākām izlasēm, citām vecuma un sociālām grupām.
Atslēgas vārdi : vecāku audzināšanas stils, jaunieši, romantiskas attiecības. Bachelor work reach to broach like this to examine an issue: 1) What kind of interconnectedness in-between mother parenting style family and romantic relationship young adults? 2) What kind of interconnectedness in-between father parenting style family and romantic relationship young adults? This was correlative inquiry- 60 respondent (30 female and 30 male) scale of age 18-25, whom is involve in romantic relationship 6 months at least, from complete families.
There were applied two methods in this research: 1) J. R. Buri, create- Parental Authority Questionnaie- PAQ, Buri, 1991, potted L. Dālderes master’s work, 2002. 2) S. Sternberg’s , create- Triangular Theory of Love Scales,1988 ), potted Z. Lukšas, master’s work, 2005.
To analyse finding, to establish a fact, to exist statistic significant correlation between mother authoritarian parenting style in family and intimate component in romantic relationship young adults (r=0,38; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother authoritarian parenting style in family and passion component in romantic relationship young adults (r=0,45; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother authoritarian parenting style in family and commitment component in romantic relationship young adults (r=0,38; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother authoritative parenting style in family and intimate component in romantic relationship young adults (r=0,58; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother authoritative parenting style in family and passion component in romantic relationship young adults (r=0,52; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother authoritative parenting style in family and commitment component in romantic relationship young adults (r=0,53; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother permissive parenting style in family and intimate component in romantic relationship young adults (r=0,42; p<0,01). Exist statistic significant correlation between mother permissive parenting style in family and commitment component in romantic relationship young adults (r=0,39; p<0,01). On the contrary, not exist statistic significant correlation between all father parenting style in family and intimate component in romantic relationship young adults.
These researches help to get largely insight about parenting style interconnectedness with romantic relationship young adults. Theory can help parents to make a choice successful parenting style for kid, and young adult can make lucky, long and conformable romantic relationship in future.
This examination results, epistemology and conclusions of findings, can to draw on both social, and practical to signify. This information can use young adults and parents supporting teams, as well as individually for parents and/ or young adult’s consultancy. This examination results can use basis other work development, as well as to raise an issue can to check the data bigger volume, different age bracket and orders.
Key words: parenting style, young adults, romantic relationship