dc.contributor.advisor | Raščevska, Malgožata | en_US |
dc.contributor.author | Pajensone, Margarita | en_US |
dc.contributor.other | Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-03-23T13:21:27Z | |
dc.date.available | 2015-03-23T13:21:27Z | |
dc.date.issued | 2009 | en_US |
dc.identifier.other | 13534 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/10979 | |
dc.description.abstract | Maģistra darbā tika pētīta intelektuālo spēju saistība ar akadēmiskiem sasniegumiem
matemātikā bērniem ar mācību grūtībām un viņu WISC-IV Latvijas versijas vidējie rādītāji.
Pētījumā tika izmantots Vekslera intelektuālās novērtēšanas tests (WISC-IV). Tests
tika adaptēts Latvijā (Rasčevska, M., Sebre, S.), bet nav standartizēts. Tika izmantoti visi 15
subtesti: Kubu konstrukcijas, Līdzības, Skaitļu virknes, Objektu jēdzieni, Šifrēšana,Vārdnīca,
Burtu un skaitļu virknes, Matrices, Izpratne, Zīmju meklēšana, Nepabeigtie attēli, Svītrošana,
Informētība, Aritmētika, Verbālā spriešana. Kā arī tika izmantotas visas WISC-IV
pamatskalas: Verbālā izpratne, Vizuālā domāšāna, Darba atmiņa, Apstrādes ātrums un pilna
WICS-IV skala. Sakarā ar to, ka WISC-IV nav standartizēts Latvijā pētijumā, tika izmantotas
sākotnējās balles, kā arī balles tika pārveidotas uz svērtām ballēm pēc Lielbritānijas
standartiem. Svērtās balles tika pārvērstas saliktās ballēs. Lai diagnostētu akadēmiskos
sasniegumus matemātikā, tika izmantots matemātikas sasniegumu tests, kurš ir izstrādāts
Latvijā (Rašcevska, Mencis, 2009), bet vēl nav standartizēts. Līdz ar to, pētijumā tika
izmantotas sākotnējās balles.
Pētījumā piedalījas bērni ar mācību grutībām (19 bērni) no 1. līdz 4. klasei, kas
apmeklē Rīgas specialo pamatskolu. Bērnu vecums bija no 7 līdz 12 gadiem. Kontrolgrupa
(39 bērni) sastāv no Latvijas WISC-IV standartizācijas izlases.
Analizējot iegūtos rezultātus, var teikt, ka ir statistiski nozīmīgas atšķirības starp
intelektuālām spējām bērniem ar mācību grūtībam un bez tām. Kā arī ir statistiski nozīmīga
saistība starp intelektuālām spējām un akadēmiskiem sasniegumiem matēmātikā bērniem ar
mācību grūtībām. Bērniem ar mācību grūtībām pēc WISC-IV Latvijas versijas vidējā IQ
vērtība neatrodas diapazonā no 70 līdz 90.
Atslēgas vārdi: Intelektuālās spējas, mācību grūtības, WISC-IV Latvijas versija,
akadēmiski sasniegumi matemātikā. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of the present study was to clarify the relationship between intelligence and
academic achievment in mathematics for children with learning disability and group mean of
WISC-IV Latvian version for children with learning disability.
In the research work there was used Wecsler Intellegence Scale Children IV edition
(WISC-IV). The test was adapted to Latvia (Rasčevska & Sebre, 2008), but not standardized.
Were used all 15 subtests: Block Design, Similarities, Digit span, Picture Concepts, Coding ,
Vocabulary, Letter-Number Sequencing, Matrix Reasoning, Comprehension, Symbol search,
Picture Completion, Cancellation, Information, Arithmetic, Word Reasoning. Also were used
WISC-IV main scales: Verbal Comprehension, Perceptual Reasoning Index, Working
Memory Index, Processing Speed Index and general IQ. In view that WISC-IV not
standardized in Latvia, in the research work there were used raw data. But after, the data were
transfered in weighted quantity by Unated Kingdom standardizations. For assessment of
academic achievement in mathematic there was used Math Achievement test. This test was
developed in Latvia (Rašcevska & Mencis, 2009) but still not standardized. In the context of
this, in the research work there were used raw score.
The children with learning disability took part in the research (19 children). Children
age was from 7 till 12. All children were Rigas Spcial School students from 1th till 4th class.
The control group was made of Latvian WISC-IV stndart selection (39 children).
Having analized the obtained results we can conclude that there is statistically
essential difference in intellegence ability between children with learning disability and
without it. There is statistically essential correlation berween intellegence ability and
academic performance of mathematic for children with learning disability. After receiving
data we can conclude that children with learning disability after WISC-IV Latvian version
mean data not exist in range from 70 till 90 level.
Kay word: intellegence ability, learning disability, WISC-IV Latvian version,
academic performance in mathematics. | en_US |
dc.language.iso | N/A | en_US |
dc.publisher | Latvijas Universitāte | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Psiholoģija | en_US |
dc.title | Intelektuālo spēju un akadēmisko sasniegumu saistība bērniem ar mācību grūtībām | en_US |
dc.title.alternative | Intellegence abilities and academic achivement relationship of children with learning disabilities | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | en_US |