Piesaistes attiecību ar vienaudžiem un pašvērtējuma saistība ar agresiju 13-15 gadus veciem pusaudžiem.
Author
Sevastjānova, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp agresiju, pašvērtējumu un attiecībām ar vienaudžiem. Pētījumā piedalījās pusaudži vecumā no 13-15 gadiem (n= 60), no kuriem 38 zēni un 22 meitenes.
Pētījumā tika izmantotas šādas metodes: Rozenberga pašvērtējuma aptauja (Self-Esteem scale, Rosenberg, 1965), Agresijas aptauja (The Aggression Questionairre, Buss, Perry, 1992), aptaujas „Cilvēki manā dzīvē” daļa par piesaistes attiecībām ar draugiem (People in My Life, Ridenour, Greenberg, & Cook, 2006).
Pētījuma rezultāti uzrāda, ka pastāv statistiski nozīmīga negatīva korelācija starp agresiju un pašvērtējumu 13-15 gadus veciem pusaudžiem. Rezultātos tiek norādīts, ka pastāv statistiski nozīmīga negatīva korelācija starp piesaistes drošību attiecībās ar vienaudžiem un agresiju 13-15 gadus veciem pusaudžiem. Turklāt, rezultāti parāda, ka pastāv statistiski nozīmīga pozitīva korelācija starp pašvērtējumu un piesaistes drošību attiecībās ar vienaudžiem 13-15 gadus veciem pusaudžiem. Statistiski visnozīmīgāk lielāku agresijas variāciju paredz tieši atsvešināšanās un delinkventas uzvedības apakšskalu rādītāji. Lai gan mazāk izteikti, taču statistiski nozīmīgi agresiju paredz arī pašvērtējums un dzimums. Statistiski nozīmīgas dzimumatšķirības ir piesaistes drošībā attiecībās ar draugiem, uzticēšanās, komunikācijas apakšskalu rādītājos, kā arī fiziskās agresijas apakšskalas rādītājos. Kopumā var teikt, ka šī pētījuma rezultāti sakrīt ar iepriekš veikto pētījumu rezultātiem.
Pētījuma rezultātus, iespējams, varētu izmantot, pilnveidojot pusaudžu ārpusstundu nodarbību programmas, kuru ietvaros pusaudžiem tiktu dota iespēja attīstīt savas sociālās prasmes, celt pašvērtējumu, veidot kvalitatīvas ar drošu piesaisti attiecības ar vienaudžiem utt. Turklāt, ņemot vērā pētījuma rezultātus, klasēs var tikt pilnveidotas audzināšanas stundas, kuros pusaudži, dažādu aktivitāšu laikā varētu attīstīt toleranci vienam pret otru, veidot draudzīgākas savstarpējās attiecības. Tas, iespējams, ne tikai paaugstinātu pusaudžu pašvērtējumu, bet, iespējams, arī mazinātu savstarpējo agresiju vienam pret otru. Pētījuma rezultātus varētu izmantot turpmāko pētījumu veikšanai.
Atslēgas vārdi: pusaudzis, attiecības ar vecākiem, attiecības ar vienaudžiem, kreativitāte The aim of the research was to ascertain whether there exist a correlation between aggression, self-esteem and with attachment relations with peers in adolescence. There took apart in research adolescents in age 13-15 years (n=60), 38 boys and 22 girls.
There were used such methods: Rosenberg (Rosenberg, 1965) Self-Esteem scale, Buss & Perry (Buss & Perry, 1992) Aggression Questionnaire, the part of the Questionnaire “People in my life” about attachment relationship with peers (Ridenour, Greenberg, & Cook, 2006).
The results of research shows that there are statistical significant negative correlation between aggression and self-esteem. There are negative statistical significant correlation between aggression and secure attachment relations with peers for adolescents 13-15 year old. And there are statistical significant pozitive correlation between self-esteem and secure attachment relations with peers for adolescents 13-15 year old. Statistical the most pronounced aggression variation provides alienation and delinquency scales. A little bit less but also statistical significant aggression provides gender (reversed) and self-esteem. There are statistical significant gender differencies in secure attachment relationships with peers, trust, communication, and in physical aggression. The results of the research match with results of previous researches.
The results probably could be used to improve programms of some afterschool classes for
adolescent, to improve the programms of group classes where for adolescents it could be a possibility to improve their social scills, to improve their self-esteem and to build kvalitative secure attachment relationship with peers etc. In addition, considering the results of the research, there can be improved classes, where adolescents during different activities can develop toleration to each other, to build friendly realtionship with peers. That, probably, not only could increase self-esteem, but, probably, could reduce aggression among each other. The results of the research could be used also in futher research.
Key words: adolescent, relations with parents, relations with peers, creativity