Show simple item record

dc.contributor.advisorDimdiņš, Ģirtsen_US
dc.contributor.authorZvaigzne, Mārtiņšen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:35Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:35Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.other17400en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11046
dc.description.abstractRezumējums Dotā pētījuma mērķis bija noskaidrot provokatīva stimulmateriāla ietekmi uz basketbola līdzjutēju agresijas izpausmēm atkarībā no stimulamateriāla autora grupas piederības un līdzjutēja identifikācijas līmeņa ar komandu. Līdzjutējiem ar dažādu komandas identifikācijas līmeni tika izmērītas agresijas reakcijas pēc provokatīva raksta izlasīšanas, kur tā autors tika raksturots kā atbalstāmās, BK „Barons”, komandas līdzjutējs (kontrolgrupa) vai pretinieku, BK „VEF”, komandas (eksperimentālā grupa) fans, no kura ietekmes tika prognozētas nozīmīga agresijas līmeņa paaugstināšanās un atšķirības no kontrolgrupas. Pētījumā piedalījās 79 BK „Barons” spēļu apmeklētāji: 53 vīrieši vecumā no 17 līdz 52 gadiem un 26 sievietes vecumā no 17 līdz 50 gadiem. Kā pētījuma instrumentārijs tika izmantoti: Komandas identifikācijas mērījumu skala (Scale for Team Identification Measure (Wann, 2002)), Sporta līdzjušanas aptauja (Sport Fandom Questionnaire (Wann, 1993)) un sešu agresijas apgalvojumu skala. Neskatoties uz hipotēzēm labvēlīgām rezultātu tendencēm, datu analīze parādīja, ka dotajā izlasē informācijas avota izcelsme neradīja prognozētās statistiki nozīmīgās agresijas un mainīgo korelāciju atšķirības starp kontrolgrupu un eksperimentālo grupu, ko viskvalitatīvāk interpretē iekšgrupas ekstrēmisms jeb „melnās avs efekts”, kur visnegatīvākās reakcijas tiek vērstas pret iekšgrupas pārstāvi ar nevēlamajām īpašībām un lojalitātes trūkumu, nevis pret ārgrupas pārstāvi. Veidojot līdzīgu pētījumu stimulmateriālus nākotnē, nedrīkst aizmirst lojalitātes trūkuma un kritikas jēdzienu atšķirības. Dotā informācija par līdzjutēju identifikācijas, agresiju un grupas faktoru mijiedarbību ir svarīga stratēģiju veidošanā, kas novērstu nekārtības un vardarbību sporta spēļu laikā, var palīdzēt masu mediju interakcijā ar līdzjutēju grupām un prognozēt sporta pasākumu auditorijas sociālo un ekonomisko uzvedību, kas sekmētu profesionālā sporta attīstību. Atslēgas vārdi: līdzjutēji. komandas identifikācija, agresija, iekšgrupa un ārgrupa.en_US
dc.description.abstractThe goal of the research was to determine the impact of provocative stimulus material on the aggressive behaviour of basketball fans, depending on the author’s relation to the group and the fans’ level of team identification. The fans, having various levels of team identification, were given to read a provocative article where the author was characterised as either a fan of the supported BC „Barons” team (control group), or a fan of the rival team BK „VEF” (experimental group) who was predicted to significantly increase the level of aggression, distinguishing the aggression diferences from the control group. 79 attendants of BC „Barons” games participated in the research: 53 males, ages 17-52, and 26 females, ages 17-50. The selection of data assessment tools consisted of the Scale for Team Identification Measure (Wann, 2002), the Sport Fandom Questionnaire (Wann, 1993) and six-item scale for aggression assessment. Despite the tendency of the results being beneficial to the hypothesis, the data analysis proved that the source of information in this sample did not create the predicted statistically significant differences in aggression and variable correlation between the control group and experimental group, which is best explained via in-group extremism or “black sheep effect”, where the most unfavorable evaluations are given to negative and disloyal ingroup members. Evaluations for out-group persons are less extreme. It is crucial to remember the differences between “disloyalty” and “criticism” when creating similar stimulus material in the future. The information regarding the fan identification, aggression and group factor interaction is an important component in developing strategies to help avoid the occurrence of riots and violence during sports events, help mass media interact with differnt supporter groups, and predict the social and economic behaviour of spectators during sports events, fasilitating the development of professional sports. Key words: fans, team identification, aggression, in-group and out group.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleBasketbola līdzjutēju komandas identifikācijas un iekšgrupas un ārgrupas ietekme uz agresijas izpausmēmen_US
dc.title.alternativeThe influence of team identification of basketball fans and in-group and out-group on aggressive expressions.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record