Pirmsskolas skolotāja darbība vārdu krājuma paplašināšanā 4 – 5 gadus veciem bērniem
Автор
Mežule, Areta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Дата
2011Metadata
Показать полную информациюАннотации
Darba nosaukums: Pirmsskolas skolotāja darbība vārdu krājuma paplašināšanā 4 – 5 gadus veciem bērniem.
Darba autore: Areta Mežule
Darba zinātniskais vadītājs: Dr. paed. asoc. prof. Sarmīte Tūbele
Darba saturs: 97 lpp, 7 attēli, 3 tabulas, 29 pielikumi, analizētas 64 literatūras un avotu vienības.
Pētījuma mērķis: izzināt 4 – 5 gadus vecu bērnu vārdu krājuma attīstības īpatnības pirmsskolā un noteikt pirmsskolas skolotāja darbībā izmantojamās metodes un paņēmienus vārdu krājuma paplašināšanā.
Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz V.Kalniņas, Dz.Skrubes, D.Markuss, M. Aleksejevas, B.Jašinas, L.Vigotska, D.Sousa pētījumiem.
Teorētiskajā daļā tika pētītas dzimtās valodas funkcijas un to raksturojums, bērnu valodas attīstība normā un traucējumu gadījumos, pirmsskolas vecuma bērnu vārdu krājuma attīstības īpatnības un metodes vārdu krājuma paplašināšanai. Tika izpētīta 4 – 5 gadus vecu bērnu fiziskā, psihiskā, emocionālā un sociālā attīstība, kā arī pirmsskolas skolotāja darbības mērķi un uzdevumi.
Praktiskajā daļā tika veikta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība vārdu krājuma paplašināšanā, izmantojot daudzveidīgas metodes un paņēmienus. Jaunie vārdi tika izvēlēti atbilstoši katras nedēļas tēmai un plānotajai darbībai.
Pirms izmēģinājuma darbības, pamatojoties uz veiktajiem novērojumiem, tika noskaidrots katra bērna vispārējā attīstības līmenis, un veikta vārdu krājuma sākotnējā izpēte. Pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības tika veikta atkārtota vārdu krājuma izpēte.
Pamatojoties uz pedagoģiskās izmēģinājuma darbības rezultātiem, darba autore secina, ka vārdu krājuma paplašināšana ir sekmīga, ja izvēloties metodes, tiek ņemta vērā to piemērotība konkrētā vecuma bērniem, ievērots pēctecības princips un nodrošināta bērnu aktīva darbība visā mācību procesā.
Atslēgas vārdi: pirmsskolas skolotāja darbība, vārdu krājuma paplašināšana, 4 – 5 gadus veci bērni. The name of the job: Pre-school teacher activity of vocabulary enlargement for 4 to 5 years old children.
The author: Areta Mezule
The scientific manager: Dr. Paed. asoc. Prof. Sarmite Tubele
The job content: 97 pages, 7 pictures, 3 tables, 29 attachments, analyzed 64 literature and unit sources.
Aim of research: to establish a pre-school teacher development of methods and techniques to be used in the activity of vocabulary enlargement for 4 to 5 years old children.
The theoretical part is based on V.Kalnina, D.Skrube, D.Marcus, M.Aleksejeva, B.Jasina, L.Vigotska and D.Sousa studies.
Theoretical part has been studied in native language features and the characteristics of their language development rules and disorder, preschool children development of the nature and methods of the expansion. Also have been studied pre-school teacher operational objectives and tasks as well as 4 to 5 years old children physical, mental, emotional and social progress.
The practice session was carried out of the expansion of teaching trial operation, using a variety of methods and techniques. New names were chosen based on the topic of each week and the planned transaction.
Before the trial action based on the observations of each child, were found in the general level of development, and the name of the item in the original investigation. After teaching the trial operations were carried out in the name of the item to be studied.
On the basis of the educational trial results of operations, the author concludes that the name of the item in the selection of methods, enlargement is successful, if account is taken of the suitability of a specific age children, met the dependent children of principle and the intense activity across the learning process.
Key words: pre-school teacher activity, word vocabulary enlargement, 4 to 5 years old children.