Empātijas, prosociālas uzvedības un bērna prāta teorijas saistība 5-6 gadus veciem bērniem.
Autor
Rodzeviča, Ingūna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Maģistra darba mērķis ir izpētīt empātijas, prāta teorijas, prosociālas uzvedības savstarpējās sakarības, kas ir būtiski indivīda uzvedības izskaidrošanā un pozitīvas saskarsmes veidošanā starp indivīdiem un grupām. Empātija kā spēja emocionāli reaģēt un saprast cita cilvēka situāciju, palielina dzīves un sociālo attiecību kvalitāti (Schultz, Selman, & LaRusso, 2003, kā minēts Barr & Higgins-D’Allesandro, 2009). Prosociāla uzvedība ir saistīta ar veselīgāku emocionālo un sociālo funkcionēšanu(Eisenberg & Fabes, 1998).Prāta teorija ir kompleksa spēja, kas integrēta indivīda sociālajā kompetencē (Sundquist & Ronnberg, 2010).
Pētījumā piedalījās 45 bērni, piecus līdz sešus gadus veci no pirmsskolas iestādēm, no tiem 27 meitenes un 18 zēni.
Pētījumā iegūtie rezultāti norāda uz ciešu saistību starp empātiju un prosociālu uzvedību, kā arī dzimumatšķirībām empātijā un vecuma atšķirībām empātijas vienā no izpausmēm- vērībā pret citu emocijām. Tika noskaidrots, ka prosociālu rīcību visvairāk prognozē emocionāla ietekme. Tika atklāta saistība starp empātijas vienu no izpausmēm prosociāla rīcība un prāta teoriju.
Atslēgas vārdi: empātija, prāta teorija, prosociāla uzvedība, emocionāla ietekme, pirmsskolas vecuma bērni The aim of the master paper is to investigate correlations beween empathy, theory of mind and prosocial behaviour in 5-6-year-old children, because it is important in explaining and improving positive interaction between individuals and groups.
Empathy as an ability to react emotionally and understand another person’s situation, improves quality of life and social relationships (Schultz, Selman, & LaRusso, 2003, kā minēts Barr & Higgins-D’Allesandro, 2009). Prosocial behaviour is linked to a better emotional and social functioning (Eisenberg & Fabes, 1998). Theory of mind is a complex ability which is integrated in individuals social competence (Sundquist & Ronnberg, 2010).
Participants were 45 preschool children aged 5-6 years old, 27 girls and 18 boys.
Results show a strong relationship between empathy and prosocial behaviour, also gender differences in empathy were found and age differences in one of empathy levels- attention to others feelings. It was found that emotional contagion significantly predicts prosocial behaviour. Results also revealed a correlation between one of empathy levels-prosocial actions and theory of mind.
Key words: empathy, theory of mind, prosocial behaviour, emotional contagion, preschool children