Pusaudžu līdzpārdzīvojuma veidošanās latviešu literatūras stundās
Autor
Štelle, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Datum
2011Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Darba autore: Laura Štelle.
Darba tēma: Pusaudţu līdzpārdzīvojuma veidošanās latviešu literatūras stundās.
Darba veids: maģistra darbs.
Studiju programma: Vispārīgās pedagoģijas studiju programma.
Darba zinātniskais vadītājs: Asoc. prof. Lūcija Rutka.
Darba apjoms: 89 lpp., 55 bibliogrāfiskie nosaukumi, 8 pielikumi.
Maģistra darba mērķis: izpētīt pusaudţu līdzpārdzīvojuma veidošanos latviešu literatūras stundās.
Maģistra darba hipotēze: latviešu literatūras apguve veicina pusaudţu līdzpārdzīvojuma attīstību.
Maģistra darba struktūra. Darbs sastāv no trīs daļām. Pirmajā daļā aprakstīts pusaudţu vecums, tā psihofizioloģiskā attīstība, kā veidojas pusaudţa personība, kas to ietekmē. Aprakstīts, cik liela nozīme personības attīstībā ir saskarsmei un videi, t.i., tuviniekiem, draugiem un skolai, kurā dzīvo pusaudzis, kā arī latviešu literatūras apguvei. Tiek pētīti pieejamie mācību līdzekļi, metodes un forma pusaudţu attīstības veicināšanai.
Otrajā daļā aplūkots, kas ir līdzpārdzīvojums, kā tas veidojas, kāda loma līdzpārdzīvojumam ir saskarsmes psiholoģijā. Kāda saistība līdzpārdzīvojumam ir ar citiem psihiskiem procesiem, piemēram, emocijām.
Trešā daļa ir praktiskā daļa, kurā pētīta līdzpārdzīvojuma veidošanās divās 7. klasēs latviešu literatūras stundu laikā. Tiek noskaidrots, vai attīstošie uzdevumi veicina pusaudţu līdzpārdzīvojuma attīstību, kāds ir skolēnu pašvērtējums un kā mainījies līdzpārdzīvojuma līmenis mācību gada laikā. Sniegtas rekomendācijas skolotājiem un vecākiem.
Pētījuma metodes: zinātniskās literatūras analīze, dokumentācijas analīze, skolēnu radošo darbu analīze, aptauja skolēniem.
Darba rezultāti: attīstošie uzdevumi veicina līdzpārdzīvojuma veidošanos pusaudţos, mācību gada laikā pusaudţu līdzpārdzīvojuma līmenis pieaug. Skolēni izvēlas atšķirīgus darbus un tēlus, kas viľiem raisa līdzpārdzīvojumu.
Atslēgas vārdi: pusaudzis, līdzpārdzīvojums, literatūras stunda, veidošanās. Author of theses: Laura Štelle.
Topic of theses: Development of teenagers' empathy during lessons of Latvian literature.
Type of theses: Masters' theses
Study programme: General pedagogics
Scientific consultant of theses: Lūcija Rutka, Asoc. Prof.
Volume of theses: 85 pages, 55 bibliographic titles, 8 appendices
Aim of theses: research the development of teenagers' empathy during lessons of Latvian literature.
Working hypothesis: studying Latvian literature facilitates the development of teenagers' empathy.
Structure of theses: The theses consists of three parts. Part one provides the description of teenage age range, its psychophysiological development, the development of teenager's personality, sources of its influences. It is described how important for the development of personality is interrelation with environment, i.e., relatives, friends and school where a teenagers spends his time as well as acquiring of Latvian literature. The available study materials and methods to develop teenager's persoanlity are studied.
Part two studies the empathy, its development, its role in interrelation psychology, what relation it has with other mental processes, e.g., emotions.
Part three is a practical part where the development of emphaty in students of two Year 7 groups during lessons of Latvian literature is studied It is found out whether developing tasks facilitates the development of teenagers' empathy, how high students' self-esteem is and how the level of emphaty has changed during the school year. Recommendations for teachers and parents are provided.
Research methods: analysis of literature, analysis of documents, analysis of students' creative work, students' questionnaire
Results: developing tasks facilitate the development of teenagers' empathy, the level of teenagers' empathy raises during the school year. Students choose different pieces of literature and characters which trigger empathy in them.
Key words: teenager, empathy, lesson of literature, development.