Autobiogrāfiskās atmiņas dimensiju saistība ar emociju regulāciju un darba atmiņu.
Author
Morozova, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Šī maģistra darba tēma ir „Autobiogrāfiskās atmiņas dimensiju saistība ar emociju regulāciju un darba atmiņu”. Pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir sakarības starp autobiogrāfiskās atmiņas dimensijām, emociju regulācijas stratēģijām un darba atmiņu, un kas labāk prognozē autobiogrāfiskās atmiņas dimensijas – darba atmiņa vai emociju regulācijas stratēģijas. Pētījumā piedalījās 60 pieaugušie, dažādu profesiju pārstāvji (63,3% sievietes, 36,7% vīrieši), vecumā no 26 līdz 32 gadiem, ar pabeigtu bakalaura līmeņa izglītību. Pētījuma veikšanai tika izmantotas trīs metodes: Vekslera intelekta testa bērniem darba atminas testi Skaitļu virknes un Burtu un skaitļu virknes (WISC-IV, Wechsler, 2003; adaptācija Latvijā: M. Raščevska un S. Sebre, 2011), Atmiņu pārdzīvojumu aptauja (Memory Experiences Questionnaire, Sutin & Robins, 2007; sākotnējā adaptācija Latvijā: M.Morozova, 2009) un Emociju regulācijas aptauja (Emotion Regulation Questionnaire, Gross & John, 2003), kuras sākotnējā adaptācija tika veikta šī maģistra darba ietvaros.
Pētījumā tika iegūtas šādas statistiski nozīmīgas sakarības: autobiogrāfiskās atmiņas pieejamības dimensija pozitīvi korelē ar emociju regulācijas stratēģiju kognitīvā pārvērtēšana; autobiogrāfiskās atmiņas emocionālās intensitātes dimensija negatīvi korelē ar emociju regulācijas stratēģiju kognitīvā pārvērtēšana un darba atmiņu; autobiogrāfiskās atmiņas dimensijas vizuālā perspektīva un emocionālās pieredzes novērtējums negatīvi korelē ar emociju regulācijas stratēģiju izpausmes apspiešana; autobiogrāfiskās atmiņas dimensijas laika perspektīva un distancēšanās negatīvi korelē ar darba atmiņu; autobiogrāfiskās atmiņas spilgtuma dimensija negatīvi korelē ar abām emociju regulācijas stratēģijām. Autobiogrāfiskās atmiņas dimensiju spilgtums vislabāk izskaidro abas emociju regulācijas stratēģijas kopā ar darba atmiņu. Autobiogrāfiskās atmiņas pieejamības dimensiju prognozē emociju regulācijas stratēģija kognitīvā pārvērtēšana. Autobiogrāfiskās atmiņas dimensiju emocionālās pieredzes novērtējums un vizuālā perspektīva prognozē emociju regulācijas stratēģija izpausmes apspiešana. Autobiogrāfiskās atmiņas dimensijas laika perspektīva, distancēšanās un emocionālā intensitāte izskaidro darba atmiņa.
Pētījuma rezultāti var būt izmantojami turpmākos pētījumos, lai labāk saprastu sakarības starp autobiogrāfisko atmiņu, emociju regulāciju un darba atmiņu.
Atslēgas vārdi: autobiogrāfiskā atmiņa, autobiogrāfiskās atmiņas dimensijas, emociju regulācija, emociju regulācijas stratēģijas, darba atmiņa The theme of this thesis is “The relationships among autobiographical memory characteristics, emotion regulation and working memory”. The aim of this study was to find out the correlations between autobiographical memory characteristics, emotion regulation strategies and working memory as well as which better predicts autobiographical memory characteristics - emotion regulation strategies or working memory. The sample consists of 60 adults (63,3% women, 36,7% men) at the age 26 – 32 years, various professions, with a bachelor's level education. In this study was used three methods: WISC-IV, Working memory test - Digit Span and Letter-Number Sequencing (Wechsler, 2003; adapted in Latvia: Raščevska & Sebre, 2011), Memory Experiences Questionnaire (Sutin & Robins, 2007; adapted in Latvia: Morozova, 2009) and Emotion Regulation Questionnaire (Gross & John, 2003) that has been adapted primary in Latvia within the framework of this thesis.
The research showed that there are following statistically significant correlations: autobiographical memory characteristic accessibility was positively correlated with the emotion regulation strategy cognitive reappraisal; autobiographical memory characteristic emotional intensity was negatively correlated with the emotion regulation strategy cognitive reappraisal and with working memory; autobiographical memory characteristics visual perspective and valence are negatively correlated with the emotion regulation strategy expressive suppression; autobiographical memory characteristics time perspective and distancing showed a negative correlation with working memory; autobiographical memory characteristics vividness are negatively correlated with both emotion regulation strategies. Results also showed that the autobiographical memory characteristic vividness can best be explained using a model of both emotion regulation strategies and working memory. The emotion regulation strategy cognitive reappraisal allows to predict the autobiographical memory characteristic accessibility. The emotion regulation strategy expressive suppression allows to predict autobiographical memory characteristics visual perspective and valence. Results showed that working memory allows to predict the autobiographical memory characteristics emotional intensity, distancing and time perspective.
Research results can be used to better understand the relationships between autobiographical memory, emotion regulation and working memory for further studies.
Keywords: autobiographical memory, autobiographical memory characteristics, emotion regulation, emotion regulation strategies, working memory