Identificēšanās ar organizāciju un uztvertā organizācijas atbalsta saistība ar pilsonisko uzvedību organizācijā
Author
Maderniece, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Reņģe, Viesturs
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis bija teorētiski apkopot iepriekš veikto pētījumu rezultātus un iegūtās atziņas par saistībām starp identificēšanos ar organizāciju, uztverto organizācijas atbalstu un pilsonisko uzvedību organizācijā, kā arī, veicot pētījumu, izpētīt, kādas saistības pastāv starp šiem mainīgajiem lielumiem.
Pētījumā piedalījās 95 respondenti vecumā no 20 līdz 48 gadiem. Pētījuma izlasi sastādīja 83 sievietes un 12 vīrieši, kas strādā vienā organizācijā, pārstāv dažādas profesijas un ir ar dažādu darba stāžu.
Lai izpētītu pētījuma mainīgos lielumus, tika izmantotas trīs aptaujas. Identificēšanās ar organizāciju noteikšanai tika izmantota Identificēšanās ar organizāciju skala (Organizational Identification Scale, Mael & Ashforth, 1992). Uztvertā organizācijas atbalsta mērīšanai tika izmantota Uztvertā organizācijas atbalsta skala (Perceived Organizational Support Scale, Eisenberger, Huntington, Hutchinson, & Sowa, 1986), kas tika adaptēta pētījuma ietvaros. Pilsoniskās uzvedības organizācijā mērīšanai tika izmantota Pilsoniskās uzvedības organizācijā skala (Organizational Citizenship Behavior scale, Podsakoff, MacKenzie, Moorman, & Fetter, 1990).
Pētījumā iegūtie rezultāti parādīja, ka pastāv statistiski nozīmīgas saistības starp visiem mainīgajiem lielumiem. Tika atklātas statistiski nozīmīgas pozitīvas saistības starp identificēšanos un pilsonisko uzvedību, starp uztverto organizācijas atbalstu un pilsonisko uzvedību, kā arī rezultāti parādīja, ka pastāv statistiski nozīmīga pozitīva saistība starp identificēšanos ar organizāciju un uztverto organizācijas atbalstu. Pētījuma rezultāti parādīja, ka identificēšanās ar organizāciju spēj labāk prognozēt tādas pilsoniskās uzvedības dimensijas kā altruisms, apzinīgums, laipnība un pilsoņa tikums, savukārt uztvertais organizācijas atbalsts spēj labāk prognozēt pilsoniskās uzvedības krietnuma dimensiju.
Pētījuma galvenās atziņas ir tādas, ka pētījuma dalībnieki ir lielā mērā identificējuši sevi ar organizāciju, kurā strādā, kā arī darbinieki norāda, ka organizācija rūpējas par viņu labklājību un novērtē viņu ieguldījumu, kas veicina pilsoniskās uzvedības izpausmes.
Atslēgas vārdi: identificēšanās ar organizāciju, uztvertais organizācijas atbalsts, pilsoniskā uzvedība organizācijā The aim of master’s work was to theoretically summarize previously research results and main conclusions of relationships between organizational identification, perceived organizational support and organizational citizenship behavior. The aim of research was to find out what relationships exist between these variables.
The study included 95 respondents aged 20 to 48. The study sample comprises 83 women and 12 men, working in one organization, representing different professions and with different seniority.
To explore the study variables were used three surveys. To measure organizational identification Organizational Identification Scale (Mael & Ashforth, 1992) was used. To measure perceived organizational support Perceived Organizational Support Scale (Eisenberger, Huntington, Hutchinson, & Sowa, 1986) was used which was adapted in this study. To measure organizational citizenship behavior Organizational Citizenship Behavior scale (Podsakoff, MacKenzie, Moorman, & Fetter, 1990) was used.
The results obtained in the study showed that there are statistically significant relationships between all variables. Statistically significant positive correlations were found between organizational identification and organizational citizenship behavior, between perceived organizational support and organizational citizenship behavior. The results also showed statistically significant positive correlation between organizational identification and perceived organizational support. The study results showed that organizational identification can better predict organizational citizenship behavior dimensions such as altruism, conscientiousness, courtesy and civic virtue, while perceived organizational support can better predict organizational citizenship behavior dimension sportsmanship.
Main findings of the study are that the participants have largely identified themselves with the organization they work, as well they indicate that the organization cares about their well-being and assess their contribution which promote organizational citizenship behavior.
Key words: organizational identification, perceived organizational support and organizational citizenship behavior