Show simple item record

dc.contributor.advisorKaļķe, Baibaen_US
dc.contributor.authorPolmane, Ramonaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:22:00Z
dc.date.available2015-03-23T13:22:00Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.other26298en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11240
dc.description.abstractViens no pētniecības virzieniem pedagoģijas vēsturē un mūsdienu pedagoģijā kā pasaulē, tā arī Latvijā ir skolotāja tēls, skolotāja personība, taču samērā maz skolotāja tēls ir pētīts tādā aspektā kā latviešu daiļliteratūra, tāpēc bakalaura darba mērķis ir izpētīt skolotāja tēlu 19.gadsimta otrajā pusē latviešu daiļliteratūrā. Pētījuma pirmajā nodaļā tiek izanalizēts jēdziens „skolotāja tēls” zinātniskajā literatūrā, otrajā nodaļā tiek izzināts un izpētīts konkrēts laika periods – 19.gadsimta otrā puse – tā sociālekonomiskais un politiskais stāvoklis un kā šo apstākļu rezultātā pārveidojas skolotāja tēls. Trešajā nodaļā tiek izanalizēts skolotāja tēls latviešu daiļliteratūrā – skolotāja ārējais izskats un izturēšanās stils, skolotāja personības iezīmes, mācīšanas stils, skolotājs sabiedrībā un viņa devums sabiedrībai. Pētījuma bāze ir 30 latviešu autoru daiļdarbi, kuros atveidoti 47 skolotāji. Ir izpētīts skolotāja tēls 19.gadsimta otrajā pusē latviešu daiļliteratūrā un pētījuma rezultātā var secināt, ka veidojas diezgan negatīvs skolotāja tēls. Tam raksturīga agresīva, nosodoša, pavēloša, kritizējoša, uzbrūkoša balss intonācija, straujas dabas īpašības, iekaršana strīdos, nesavaldība, balss pacelšana, mācību stundās visbiežāk tiek izvēlēts autoritārais mācīšanas stils, fizisku sodu pielietošana, krogu apmeklēšana un uzdzīve. Tas, kāds skolotājs ir tēlots autoru darbos, savā ziņā ataino to, kādus skolotājus viņi ir redzējuši un atceras no savas pieredzes, paši sēžot skolas solā, gan arī vērojot un atceroties savus kolēģus un sevi, jo daudzi latviešu rakstnieki savā laikā ir bijuši skolotāji. Atslēgvārdi: skolotāja tēls, latviešu daiļliteratūra, ārējais izskats, personības iezīmes, izturēšanās stils, mācīšanas stils.en_US
dc.description.abstractOne of the branches of research in the history of pedagogy and modern pedagogy in Latvia and worldwide concerns teacher’s image and personality. However, relatively little teacher’s image is researched in such an aspect as Latvian fiction. Therefore the aim of the current bachelor paper is to investigate teacher’s image in the Latvian fiction in the second half of the 19th century. The first chapter analyses the concept of „teacher’s image” in scientific literature. The second chapter investigates a definite period of time – the second half of the 19th century – it’s socioeconomic and political situation and how its influence changes the teacher’s image. The third chapter describes teacher’s image in Latvian fiction – teacher’s appearance, behaviour, personality features, teaching style, teacher’s role in society and his/her contribution to society. Research is based upon 30 novels by Latvian authors where have been depicted 47 teachers. In the process of research the author of the current bachelor paper came to a conclusion that the teacher’s image is rather negative, a typical teacher possessor an aggressive, condemnatory, peremptory, critical, invasive intonation of voice, quick temper qualities, easily enraged in quarrels, lack of restrain, voice raising, he/her mostly exercises an authoritarian teaching style during the lessons, uses corporal punishment, frequently visits pubs and falls into carousal. The way a particular author depicts a teacher is often influenced by his/her personal experiences, childhood memories, observing and remembering his/her colleagues as well as himself/herself since many of the Latvian writers have been teachers themselves at some stage in their life. Keywords: teacher’s image, Latvian fiction, appearance, personality features, behaviour, teaching style.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPedagoģijaen_US
dc.titleSkolotāja tēls 19.gadsimta otrajā pusē latviešu daiļliteratūrāen_US
dc.title.alternativeTeacher’ s image in the Latvian fiction in the second half of the 19th centuryen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record