Mūzikas mācību grāmatu saturs 1.-4.klasē (19.gs.2.puse – 20.gs.30.gadi)
View/ Open
Author
Veisa, Alise
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stramkale, Ligita
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma „Mūzika mācību grāmatu saturs 1.-4.klasē (19.gs.2.puse – 20.gs.30.gadi)” tika izvēlēta ar mērķi izpētīt un salīdzināt minētajā laika posmā izdoto mūzikas mācību grāmatu saturu.
Maģistra darba 1.nodaļā raksturota dziedāšanas stunda, tās vieta, nozīme un loma latviešu skolās 19.gadsimta 2.pusē. Apskatīts jautājums kā latviešu tautas dziesma no ģimenes tradīcijām un garīgās dziesmas no baznīcas nonāca skolas solā un mūzikas mācību grāmatā.
2.nodaļa veltīta dziedāšanas stundai 20.gadsimta 20.-30.gados un pirmo nozīmīgāko latviešu metodiķu un mūzikas mācību grāmatu autoru veikumam. Tā kā liela daļa šī laika darbu kļuvuši par bibliogrāfiskiem retumiem, tad ir vērts apjaust šo darbu nozīmīgumu.
20.gadsimta 20.-30.gadu mūzikas mācību grāmatu satura izpēte veikta maģistra darba 3.nodaļā, kura veidota no 4 apakšnodaļām - par dziesmu materiāla izvēles principiem, vokālo prasmju attīstīšanu, mūzikas teorijas pamatiem, kā arī ritma izjūtas attīstīšanu. Tika pētīts mācību grāmatu autoru devums, kas kļuvis ne tikai par Padomju laika, bet arī mūsdienu autoru mācību grāmatu veidošanas paraugiem.
Lai uzzinātu kā un kādas pamatzināšanas mūzikas skolēnos veidojuši pirmie latviešu mūzikas mācību grāmatu autori, kādas pamatatziņas no 20.gadsimta 20.-30.gadu autoru darbiem izdzīvojušas līdz mūsdienām un ko no tā izmanto mūsdienu mūzikas mācību grāmatu autori, analizēts 4.nodaļā.
Atslēgas vārdi: dziedāšanas stunda, mūzikas mācību grāmatu saturs, dziesmu izvēles principi, vokālās prasmes, mūzikas teorija, ritma izjūta. Graduate work subject „Content of Music textbooks for form 1.-4. (of 19th century 2nd half till 20th century 30ies)” was selected with an aim to examine and compare content of music textbooks according to that period.
In first chapter is described singing lesson, its importance and role in Latvian schools in 19th century 2nd half. There is discussed the question how the Latvian folk-song from a family tradition and spiritual songs from the church came into school and music textbooks.
Second chapter is dedicated to singing lessons of 20th century 20ies and 30ies and first most important achievements of Latvian methodists and authors of music textbooks. As the most part of works from this time have become bibliographic rare, then it is worth to realize their importance.
Research of music textbook content in 20th Century 20ies - 30ies is shown in graduate work Chapter 3, which is made up of 4 sub-chapters - about the song material selection principles, the vocal skills development, music theory foundation and developing sense of rhythm. Has been studied textbook author contribution , which is not only Soviet times but also nowadays textbook building samples.
In order to get to know how and what kind of music knowledge for school children is formed by first authors of Latvian music textbooks, which knowledges from 20th centurie 20ies and 30ies have survived into modern times and what exactly of it uses modern music textbook authors, is analyzed in Chapter 4.
Key words: singing lesson, content of music textbooks, song selection principles, vocal skills, music theory and sense of rhythm.