Skolēnu pētniecisko prasmju attīstības process vidusskolā
Author
Kumskis, Linards
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Pasaulē ir daudz jautājumu, uz kuriem ir jārod atbildes, un problēmu, kuras jāatrisina. Ir dažādas stratēģijas, lai atbildētu un atrisinātu izvirzītās problēmas; pētījums ir domāšanas veids, tas rod atbildes uz jautājumiem drošā veidā, un tā ir galvenā pazīme, kas raksturo šo noteikto izziņas veidu. Kā kļūt par veiksmīgu pētnieku? Diplomdarbā „Skolēnu pētniecisko prasmju attīstības process vidusskolā” autors mēģina izzināt pētniekiem nepieciešamās prasmes un kāds ir pētniecisko prasmju attīstības process vidusskolā.
Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tika izpētīta literatūra; kā pētījuma metode tika izvēlēta aptauja. Pētnieciskā daļa sastāv no izstrādāto anketu analīzes, ko pildīja skolēni un skolotāji, un no skolotāju-ekspertu interviju analīzes. Anketas galvenokārt tika izstrādātas, lai konstatētu pašreizējo situāciju saistībā ar pētniecisko prasmju attīstības procesu skolā – cik daudzus pētījumus skolēni ir veikuši, cik daudzus pētījumus skolotāji ir veikuši un vadījuši, kā viņi definē pētījumu, kādas datu savākšanas metodes tiek izmantotas, kurus no pētījuma posmiem ir viegli īstenot un kuri sagādā grūtības. Savukārt intervijas ar skolotājiem tika izvēlētas, lai veiktu dziļāku analīzi par pētniecisko prasmju attīstības procesu, pētniecības prasmju lomu un cēloņiem, kāpēc vieni no pētījuma posmiem skolēniem padodas vieglāk nekā citi.
Pētījuma dati rāda, ka labākais veids, kā attīstīt skolēnu pētnieciskās prasmes, ir mācīšanās un praktizēšana. Pētniecisko prasmju attīstības procesam ir jābūt balstītam uz labi pamatotu metodoloģiju un ilgtspējīgām darbībām, sākot no sākumskolas klasēm, zinātniski pētnieciskie darbi, projektu nedēļas, dalība starptautiskos skolu projektos – šīs ir dažas aktivitātes, kā attīstīt un praktizēt pētnieciskās prasmes vidusskolā. In the world there are numerous questions to be answered and problems to be solved. There are many strategies how to answer and solve the set problem, the research is a way of thinking, it gives answers to the questions in a valid way and this is the key feature which describes this particular way of answering. How to become a successful researcher? In the Diploma Paper “Process of Developing Research Skills at Secondary School” the author tries to find out the skills necessary for the researchers and what the process of developing research skills secondary school is.
To achieve the set aim the literature review has been done; survey as a research method was chosen. The research part consists of the analysis of the questionnaires to the learners and to the teachers, and analysis of the interviews to the teachers – experts. Questionnaires, in general, are designed in order to capture the current situation of the process of developing learners’ research skills at school – how many researches the learners have conducted, how many researches the teachers have conducted and advised, what their concepts of the research are, what data collection methods learners use, which research steps are easy to perform and which cause difficulties. Whilst interviews with the teachers deal with the deeper analysis of the process of developing research skills, significance of the research skills and causes why in some research process steps learners are more successful than in other.
The data of the research proved that the best way how to develop research skills at secondary school is learning and practising. The process of developing skills has been based on well grounded methodology and sustainable action, starting at primary school. Scientific research papers, project weeks, participation in international school projects, these are some example activities how to develop and practise research skills at secondary school.