6-7 gadus vecu bērnu radošo spēju veidošanās ģimenē
View/ Open
Author
Guļbinska, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vugule, Ērika
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Darba tēma: 6-7 gadus vecu bērnu radošo spēju veidošanās ģimenē
Darba autore: Inga Guļbinska
Darba vadītāja: Mag. paed. Ē.Vugule
Pētījuma mērķis: Izpētīt ģimenes nozīmi bērnu radošo spēju veidošanās procesā.
Diplomdarbs sastāv no divām daļām, 15. pielikumiem, 80.lpp, 30.literatūras vienībām.
Lai labāk izprastu ģimenes un pirmsskolas audzināšanas principu vienotību analizēju dažādu psihologu un pedagogu darbus (Ļ S. Vigotskis, N. L. Geidžs, J.A. Komenskis u. c).
Šo autoru darbos ir pētīta ģimenes nozīme bērna radošo spēju attīstības procesā. Svarīgi ir, lai ģimenes un pirmsskolas sadarbība būtu mērķtiecīga un apzināta, virzīta uz rezultātu bērnu radošos spēju veidošanā .
Praktiskās izpētes gaitā izmantota programma, kurā ir iekļauti uzdevumi radošo spēju attīstīšanai, īpašu uzmanību pievēršot tēlotājdarbībai un teātra mākslai.
Darba pielikumos ir bērnu zīmējumi un latviešu valodas nodarbības darba lapas.
Pētījuma hipotēze ir apstiprinājusies. Subject: Family can as appear of the creative capabilities 6-7 years-old children
Author: Inga Gulbinska
Supervisor: Mag. paed. Ē.Vugule
Research purpose: To explore a family value in an appear of the by children creative capabilities process.
Families and unity of principles of preschool education provide in a child of certain systematic characters organism action, produce of dynamic stereotypes. So creative capabilities, the moral and presentations, appear successful, steadier skills and conduct, organized and more purposeful actions become. Educations in a process appear less complications, a child masters the certain norms and laws easily.
If requirements, which pull out nursery school and in family are not concerted, are contradictory, appear of skills and a habits is hampered.
Family is the child of preschool age first, the most important link in a road on a more spacious public environment.
That better understand families and unity of principles of preschool education I study works of many authors (psychologist, teacher). In their middle such authors as L S. Vigotskis, N. Geidžs, J.A. Komenskis.
In a family value was works of this authors explored in development of each child. Most important, that families and preschool collaboration are conscious, and that this
maturing there is an evidently result.
Forming the practical part, I use the research program, in which tasks development of the creative capabilities use employment and theaters of the additional drawing elements.
In the pictures of children's and Latvian employment work sheets are work appendixes offered.