Iekšgrupas locekļu un sabiedrības vairākuma viedokļa ietekme uz atbilžu variantu izvēli sabiedriskās domas aptaujā.
Autor
Kulinskis, Andis
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Dimdiņš, Ģirts
Datum
2014Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis: Noskaidrot, vai, izmantojot eksperimentālas metodes, var fiksēt sabiedrības vairākuma un iekšgrupu ietekmi uz indivīda atbilžu variantu izvēli sabiedriskās domas aptaujā.
Pētījumu ietvaros tika veikta aptauja. Tajā piedalījās 642 respondenti - Latvijas valsts iedzīvotāji, kuri sasnieguši 18 gadu vecumu.
Eksperimenta laikā tika izveidotas 3 respondentu grupas – kontrolgrupa un 2 eksperimentālās. Katrai no grupām bija jāaizpilda anketa ar 14 jautājumiem. Eksperimentālajām grupām pie katra no jautājumiem bija pievienots mākslīgi modulēts infografiks par Sabiedrības vairākuma vai Draugu un paziņu viedokli.
Izmantojot Hī kvadrāta metodi un EXCEL programmu, tika konstatēts, ka eksperimenta rezultātā statistiski nozīmīgas atšķirības pastāv 6 jautājumos.
Atslēgas vārdi: identitāte, grupu ietekme, sociālā ietekme, konformitāte. Study objective: To determine whether the use of experimental methods can record the majority of society and intra-group influence on individual multiple-choice public opinion polls.
A survey was undertaken as a part of a study. A total of 642 respondents attended – citizens of Latvia, aged 18 and above.
During the experiment, 3 respondent groups were created – control-group and two experimental groups. Each of the group had to fill a survey consisting of 13 questions. Experimental groups had additional artificially made info-graph about Majority of society or friend and acquaintances opinion.
By using Hi square method and EXCEL program, it was discovered that the experiment result in statistically significant differences exist in 6 questions.
Keywords: identity, group influence, social impact, conformity.