Uzvedības problēmas un to saistība ar sociālajām prasmēm un uztverto sociālo atbalstu pusaudžiem ar un bez specifiskiem mācīšanās iemaņu traucējumiem
Author
Kriškovska, Inita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Skreitule-Pikše, Inga
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba mērķis bija izpētīt saistības starp uzvedības problēmām, sociālajām prasmēm un uztverto sociālo atbalstu pusaudžiem ar un bez specifiskiem mācīšanās iemaņu traucējumiem.
Pētījumā tika iekļautas divas respondentu grupas, 40 pusaudži ar specifiskiem mācīšanās iemaņu traucējumiem no speciālās pamatizglītības programmas bērniem ar mācīšanās traucējumiem (izglītības kods 21015611) un 40 pusaudži no vispārējās pamatizglītības programmas (izglītības kods 21011111), no 5 – 8 klasei. Grupas tika pielīdzinātas pēc bērnu dzimuma un vecuma.
Par pētījuma instrumentāriju izmantotas:
1)Jauniešu uzvedības pašnovērtējuma aptauja (Youth Self-Report, YSR, Achenbach & Rescorla, 2001);
2)Daudzdimensiālā sociālā atbalsta skala (Scale of perceived Social Support, Zimet, Dahlem, Farby, 1988);
3)Sociālo prasmju pašnovērtēšanas aptauja (Self-Description Inventory, Riggio & Carney, 2002)
Pētījuma rezultāti parāda, ka pastāv atšķirības starp abām grupām internalizētās, eksternalizētās un kopīgās uzvedības problēmās. Visās skalās bērniem ar specifiskiem mācīšanās iemaņu traucējumiem bija augstāki uzvedības problēmu rādītāji. Nepastāv sociālo prasmju un uztvertā sociālā atbalsta atšķirības.
Abās izlasēs pastāv kopīgo uzvedības problēmu nozīmīga negatīva saistība ar sociālās paškontroles rādītājiem un eksternalizēto uzvedības problēmu un sociālās ekspresivitātes nozīmīga pozitīva saistība.
Pusaudžu izlasē ar specifiskiem mācīšanās iemaņu traucējumiem pastāv internalizētās uzvedības problēmu nozīmīga negatīva saistība ar atbalstu no citiem nozīmīgiem cilvēkiem, kā arī kopīgo uzvedības problēmu nozīmīga negatīva saistība ar sociālo atbalstu ģimenē.
Pusaudžu izlasē bez specifiskiem mācīšanās iemaņu traucējumiem pastāv kopīgo uzvedības problēmu nozīmīga pozitīva saistība ar sociālo jūtīgumu.
Atslēgas vārdi: Specifiski mācīšanās iemaņu traucējumi, uzvedības problēmas, sociālās prasmes, uztvertais sociālais atbalsts Master's thesis was to analyze the relation between behavior problems, social skills and perceived social support for adolescents with and without specific learning disabilities skills.
The study included two groups of respondents, 40 adolescents with specific learning disabilities from the special skills of basic education programs for children with learning disabilities (Education Code 21015611 ) and 40 adolescents from the general basic education program (Education Code 21011111 ), the 5 - 8 class. The group was treated as a child by age and sex .
For research tools for use:
1)Youth Self-Report, YSR, Achenbach & Rescorla, 2001;
2)Scale of perceived Social Support, Zimet, Dahlem, Farby, 1988;
3)Self-Description Inventory, Riggio & Carney, 2002.
The research results show that there are differences between the two groups internalizing and externalizing and common behavioral problems. In all scales children with specific learning disabilities were higher skill behavior problem scores. There is no social skills and perceived social support differences.
In both samples there is a common behavior problems have a significant negative relationship with social control indicators and externalizing behavioral problems and social expressivity of a significant positive correlation.
Adolescents sample with specific learning disabilities there is a skill to internalize behavioral problems have a significant negative correlation with the support of other important people as well as common behavior problems have a significant negative relationship with social support in the family.
Adolescents sample without specific learning disabilities there is a common behavioral problem a significant positive correlation with social sensitivity.
key words: specific learning disabilities, problem behavior, social skills, perceived social support.