• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sākumskolas skolēnu ar mācīšanās traucējumiem psihosomatiskas sūdzības un trauksme/nomāktība

Thumbnail
View/Open
299-43889-Ulmane_Zane_zu11011.pdf (505.7Kb)
Author
Ulmane, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Martinsone, Baiba
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis ir sniegt ieskatu, kas ir psihosomatiskie traucējumi, nomāktība/trauksme un mācīšanās traucējumi, kas tos ietekmē un kādas ir psihosomatisko traucējumu un nomāktības/trauksmes saistības ar sākumskolas vecuma bērnu mācīšanās traucējumiem. Pētījuma ietvaros tika izveidotas divas izlases grupas – bērni ar mācīšanās traucējumiem un bērniem bez mācīšanās traucējumiem. Bērniem ar mācīšanās traucējumiem ir specifiski iemaņu attīstības traucējumi un tos diagnosticē pedagoģiski medicīniskā komisija. Šie bērni mācās pēc speciālās izglītības programmas „izglītojamiem ar mācību iemaņu traucējumiem”, 56 programmas (kods 2101 5611). Abas grupas tika pielīdzinātas pēc vecuma un dzimuma. Izlases lielums ir 30 bērni ar mācīšanās traucējumiem un 30 bērni bez mācīšanās traucējumiem. Bērnu vidējais vecums ir 10 gadi un 2 mēneši. Bakalaura darba pētījumā, somatisko traucējumu un trauksmes/nomāktības simptomu un DSM noteikšanai, tika izmantota Bērna uzvedības novērtēšanas aptauja vecākiem (Child behavior checklist; Achenbach, 2001), kuru adaptējusi pirmo reizi Ilona Laizāne (2005), bet standartizāciju pabeidza Skreitule-Pikše, I., Raščevska, M., Sebre, S., Koļesovs, A., Bite I. (2013). Kopumā tika secināts, ka vairāk saistības starp trauksmi/nomāktību un somatiskiem traucējumiem atklājās bērniem ar mācīšanās traucējumiem, bet bērniem bez mācīšanās traucējumiem viena saistība. Atklājās, kad bērniem ar mācīšanās traucējumiem ir paaugstinātāki rādītāji somatiskām sūdzībām ar trauksmi. Savukārt, bērni ar mācīšanās traucējumiem, statistiski nozīmīgi, vairāk saskaras ar trauksmi/nomāktību un somatiskam problēmām, salīdzinot ar grupu bez mācīšanās traucējumiem. Atslēgas vārdi: psihosomatika, somatiska, trauksme/nomāktība, mācīšanās traucējumi
 
The goal of this research is to offer an insight of what are psychosomatic disorders, anxiety/depression and learning disorders, what affects them and also to establish the relationship between psychosomatic disorders and anxiety/depression of primary school children with learning disorders. Two groups were created – a group of children with learning dissabilities and a group of children without them. The group of children with learning disabilities has a specific disturbance in the development of skills and they are diagnosed by the pedagogically medical committee. These children study after a special program of education „students with learning skill disturbances”, 56 program (code 2101 5611). Both groups were equated by age and gender. The selection consists of 30 children with learning disabilities and 30 children without them. The average age of the selection is 10 years and 2 months. Child Behavior Checklist for parents (CBCL, Achenbach, 2001) was used to determine somatic disorders and symptoms of anxiety/depression and DSM, adaptation of this method was started by Ilona Laizāne (2005), but finished by Skreitule-Pikše, I., Raščevska, M., Sebre, S., Koļesovs, A., Bite I. (2013). It was deduced that there were more connections between anxiety/depression and somatic disabilities for children with learning difficulties, but for children without them – there were only 1 connection. It was discovered, that children with learning disabilities had an increased ratio for somatic complaints with Children with learning difficulties face anxiety /depression and somatic problems statistically more often than children without them. Key words: psychosomatics, somatics, anxiety/depression, learning difficulties
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11576
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV