11-13 gadu vecu skolēnu internalizēto/eksternalizēto uzvedības problēmu un akadēmiskās pašefektivitātes sakarības.
Autor
Štālmane, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Martinsone, Baiba
Datum
2014Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētījuma mērķis bija noskaidrot, vai pastāv statistiski nozīmīgas saistības pastāv starp 11-13 gadus vecu pusaudžu pašnovērtēto uzvedību un pašefektivitāti.
Pētījuma ietvaros tika aptaujāti 215 skolēni vecumā no 11-13 gadiem, no kuriem tika izveidota 158 cilvēku izlase. Izlase sastāvēja no 66 meitenēm un 92 zēniem, kuru vidējais vecums bija 12 gadi un 7 mēneši.
Internālās/eksternālās uzvedības novērtēšanai tika izmantota Ahenbaha Jauniešu uzvedības pašnovērtējuma aptaujas forma (11-18) (Achenbach&Rescorla, 2000), kuru adaptējušas S.Sebre un I.Laizāne (2006). Akadēmiskās pašefektivitātes novērtēšanai tika izmantota Bērnu savas pašefektivitātes uztveres aptauja (Bandura, 2006), kuru adaptējusi J. Ļubenko (2009).
Pētījuma rezultātos tika secināts, ka starp pašnovērtēto uzvedību un pašefektivitāti nepastāv statistiski nozīmīgas sakarības. Tika secināts, ka starp pusaudžu pašnovērtēto uzvedību un akadēmisko pašefektivitāti pastāv dzimumatšķirības. Meitenes biežāk cieta no internālām uzvedības problēmām, bet zēni no eksternālām uzvedības problēmām. Meiteņu akadēmiskā pašefektivitāte bija augstāka nekā zēniem.
Atslēgas vārdi: uzvedība, pašefektivitāte, pusaudži, dzimums The aim of this study was to establish the relationships between self-evaluated behavior and self-efficacy beliefs of 11-13 year old adolescents
215 scholars aged 11-13 were surveyed, from which a selection of 158 respondents was made. The selection consisted of 66 girls and 92 boys with average age of 12 years 7 months.
Achenbach’s Youth Self-Report (11-18) (Achenbach & Rescorla, 2000), adapted by S.Sebre and I. Laizāne (2006), was used to evaluate internal/external behavior. Children’s Perceived Self-Efficacy Scale (Bandura, 2006), adapted by J.Ļubenko (2009) was used to evaluate academic self-efficacy.
Results of this study show that there are no statistically important coherences between self-evaluated behavior and self-efficacy beliefs. It was deduced that there are gender differences between self-evaluated behavior and self-efficacy beliefs of adolescents. Girls more often suffered from internal behavior problems, but boys - from external behavior problems. Academic self-efficacy belief results were higher for girls than boys.
Key words: behavior, self-efficacy, adolescents, gender