Show simple item record

dc.contributor.advisorDamberga, Ilzeen_US
dc.contributor.authorPavļuka, Santaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:22:49Z
dc.date.available2015-03-23T13:22:49Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.other44032en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11578
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas saistības pastāv starp uztverto skolas klimatu un bērna uztverto vecāku iesaistīšanos viņa izglītības procesā. Pētījumā tika izmantotas divas aptaujas – Skolas klimata noteikšanas skala (Zullig, Koopman, Patton, & Ubbes, 2010) un Uztvertās vecāku iesaistīšanās mērīšanas skala (Measuring Children’s Perceptions of Parental Involvement in Conjoint Behavioral Consultation: Factor Structure and Reliability of the Parental Support for Learning Scale, Rogers, Markel, Midgett, Ryan & Tannock). Aptauju pildīšanā piedalījās 60 skolēni vecumā no 13 līdz 15 gadiem (M=, SD=), kas mācās 6.-9. klasē. Rezultātos tika iegūtas statistiski nozīmīgas sakarības, kas apstiprina to, ka vecāku iesaistei bērna izglītības procesā ir saistība ar bērna uztverto skolas klimatu. Ja precīzāk, tad mātes iesaistei, pārraudzībai mācību procesā un līdzdalībai mājas darbu pildīšanā ir statistiski nozīmīga saistība ar bērna apmierinātību ar mācību procesu, tāpat kā tēva iesaistei un pārraudzībai ir statistiski nozīmīga saistība ar bērna apmierinātību ar mācību procesu. Bez tam tēva kontrolei vērojama saistība ar to, kā bērns uztver iekšējās kārtības noteikumus, skolas sociālo vidi un apmierinātību ar izglītības procesu. Tēva līdzdalība mājas darbu pildīšanā sadistiski nozīmīgi korelē ar bērna uztverto akadēmisko atbalstu, sociālo vidi un apmierinātību. Atslēgas vārdi: skolas klimats, vecāku iesaistīšanās, izglītības processen_US
dc.description.abstractThe purpose of research is to clarify the relationship between perception of school climate and child’s perception of parental involvement in their study process. The research bases on two questionnaires –School climate scale (Zullig, Koopman, Patton, & Ubbes, 2010) and Perceived parental involvement measure scale (Measuring Children’s Perceptions of Parental Involvement in Conjoint Behavioral Consultation: Factor Structure and Reliability of the Parental Support for Learning Scale, Rogers, Markel, Midgett, Ryan & Tannock). 60 students age 13 to 15 years (M=, SD=), that studying in Form 6th to 9th, participated in filling out questionnaires. Since correlative study was carried out, there were statistically significant correlations in results obtained, which confirms that parental involvement in children's study process has connection with the child's perception of school climate. To specify, mother involvement, study process control and participation in filling out homework has statistically important connection with the child’s satisfaction with study process, in the same way as his father’s involvement and control has a statistically important connection with the child’s satisfaction with study process. Besides father’s control has significant connection with child’s perception of regulations of an establishment, school social environment and satisfaction with the study process. Father’s participation in filling out homework significantly correlate with sadistic to child's perception of academic support, social environment and satisfaction. Keywords: school climate, parental involvement, study processen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleUztvertā skolas klimata saistība ar bērna uztverto vecāku iesaistīšanos viņa izglītības procesā.en_US
dc.title.alternativePerceived school climate’s connection with the child's perceived parental involvement in his educational process.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record