• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Subjektīvā sociālā statusa saistība ar riskantu auto vadīšanu

Thumbnail
View/Open
299-44515-Silina_Signe_ss11086.pdf (724.2Kb)
Author
Siliņa, Signe
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Austers, Ivars
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kā subjektīvā statusa dimensijas - izglītība, ienākumi un vara, saistās ar riskantu auto vadīšanu. Primāro datu ieguvei tika izmantota aptauja, izlasē iekļaujot 324 auto vadītājus Latvijā. Subjektīvā sociālā statusa saistības ar riskantu auto vadīšanu mērīšanai tika izmantota: 1)Adleres un kolēģu (2000) „Subjektīvā sociālekonomiskā statusa skala” 2)Rīsona un kolēģu (1990) „Autovadītāju uzvedības aptauja”. Rezultāti atklāj, ka statistiski nozīmīgas saistības pastāv starp subjektīvā statusa dimensiju izglītību un pārkāpuma faktoru. Jo augstāks respondentu subjektīvais izglītības vērtējums, jo zemāki rādītāji pārkāpuma faktorā. Statistiski nozīmīgas sakarības netika atklātas starp riskanto auto vadīšanu un subjektīvā statusa dimensijām: varu un ienākumiem. Atslēgas vārdi: Subjektīvais sociālais statuss, vara, ienākumi, izglītība, riskantā auto vadīšana
 
The aim of this study is to determine correlation between dimensions of subjective social status (education, incomes and power) and risky driving. The study sample involved 324 respondents with driving licence in Latvian Republic. In order to determine the subjective social status relationship to risky driving following methods were used: 1) Subjective Social Economic scale /SSES/ (Adler et al., 2000) 2)Drivers Behaviour Questionnaire / DBQ/ (Reason et al., 1990). The results of research revealed statistically significant relationships between the subjective dimension of education and violation factor. The higher the education of the participant`s subjective rating the lower the performance in violations factor. No relationship between subjective social status dimensions of income and power to risky driving were discovered in this research. Key words: subjective social status, education, income, power, risky driving
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11588
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV