Pašapziņas veicināšana jaunākajā pusaudžu vecumā
Author
Balode, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Darba temats: Pašapziņas veicināšana jaunākajā pusaudžu vecumā.
Problēmas būtība: Pusaudžu vecums ir sava Es tēla meklējumu un veidošanās laiks, kā rezultātā attīstās pusaudža vajadzības, pašcieņa, attieksme pret sevi un citiem. Neskatoties uz to, ka bieži vien pusaudži izskatās un jūtas pieauguši, viņiem ir nepieciešams pieaugušo atbalsts. Pusaudžu vecums ir piemērots brīdis, lai veicinātu adekvātu pašapziņu, jo tas ir posms, kad jaunatni sāk interesēt identitātes meklējumi, tie vēlas kļūt par pilnvērtīgu sabiedrības daļu, apzinoties savas vēlmes un vajadzības.. Dzīvojot pārmaiņu un iespēju laikmetā, iespējams izvirzīt jaunus mērķus skolas izglītības sistēmā, uzsverot individualitātes attīstīšanu kā galveno uzdevumu skolā un ģimenē.
Pētījuma mērķis: izpētīt pašapziņas veicināšanas iespējas jaunākajā pusaudžu vecumā.
Iegūto rezultātu raksturojums: Empīriskā pētījuma rezultāti liecina, ka vecāki, skolotāji un lielakā daļa skolēnu pašapziņu izprot kā pārliecību par sevi, noturību savās domās un lēmumos. Jauniešiem svarīgākās izpausmes pašapziņas veicināšanai sastāv no: adekvātas attieksmes pret sevi, prasmes veidotsavstarpēji konstruktīvas attiecības un turpmakās darbības plānošanas, kas liecina par skolēnu adekvātu un paaugstinātu pašapziņu, ko palīdzējuši veidot vecāki un skolotāji ar savu attieksmju un vērtību sistēmu.
Atslēgvārdi: pašapziņa; pašapziņas veicināšana; pusaudžu vecums. Title of the thesis: Facilitation of self-awareness in the latest adolescence.
Essence of the issue: Adolescence is the time of searching and developing the inner I, which results in the development of the necessities, self-esteem, attitude towards himself and others. Despite the fact that teenagers often look and feel themselves as mature, they still need the support of adults. Adolescence is an appropriate time to facilitate adequate self-awareness, because it is the stage when youth begins to be interested in the search for identity, they look forward to becoming full-fledged members of the society, realising their needs and necessities. Living in the era of change and opportunities, it is possible to set new goals for the education system in schools, emphasizing the facilitation of individuality as the primary focus for schools and family.
Aim of the research: To assess the possibilities of facilitating self-awareness in the latest adolescence.
Characterization of the obtained results: The results of the empirical study show that parents, teacher’s und the most part of the students interviewed understand self-awareness as self-confidence, the resilience of their thoughts and decisions. The most important expressions of facilitating self-awareness for youth consists of: adequate attitude towards himself, the skills to sustain mutually constructive relationships and the planning of future actions, which indicate adequate and enhanced self-awareness, which teachers and parents have facilitated with their systems of attitude and values.
Keywords: self-awareness; facilitation of self-awareness; adolescence.