Temperamenta un uzvedības problēmu saistība 3-5 gadus veciem bērniem
Author
Kļaviņa, Evija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot vai un kāda saistība pastāv starp temperamentu un uzvedības problēmām bērniem vecumā no 3-5 gadu vecuma?
Pētījumā piedālījās 50 māmiņas, kurām ir bērni vecumā no 3-5 gadu vecumam (M=3,4), no kuriem: meitenes – 27, zēni – 23.
Pētījumā izmantotās metodes bija:
1) Bērnu temperamenta aptauja (ļoti īsā forma), (Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire /CBQ – VSF/; Rothbart, Ahadi, Hershey & Fisher, 2001). Latvijā aptauju adaptējusi Jana Ozoliņa savā maģistra darbā, zinātniskā darba vadītāja Sandra Sebre, 2010.
2) Bērna uzvedības novērtējuma anketas vecāku un skolotāju formas, (Child Behavior Checklist,(CBCL/1,5-5), Caregiver-Teacher Report Form, (C-TRF), Achenbach & Rescorla, 2000). Latvijā sākotnēji disertācijas ietvaros aptauju adaptējusi Inga Skreitule-Pikše (darba vadītāja Sandra Sebre), 2006-2010.
Rezultāti parāda, ka pastāv saistība starp temperamentu un uzvedības problēmām. Visciešākā saistība, gan ar internalizētām, gan eksternalizētām uzvedības problēmām ir temperamenta dimensijai „Negatīvā emocionalitāte”, tāpāt pastāv saistība starp uzvedības problēmām un temperamenta dimensiju „Reaktivitāte”, taču temperamenta dimensija „Reakciju apzināta kontrole” neuzrādīja statistiski nozīmīgu saistību ar uzvedības problēmām.
Atslēgas vārdi: mazbērni, pirmsskolas vecuma bērni, temperaments, uzvedība, uzvedības problēmas, temperamenta un uzvedības problēmu saistība The goal of the Bachelor Thesis is to find relation between temperament and behaviour issues/problems in childrens of 3-5 years of age.
The study included 50 mothers of childrens 3-5 years of age (M=3,4) of which: 27 girls and 23 boys.
The methods applied in the research were:
1) Very Short Form of the Children’s Behavior Questionnaire (CBQ – VSF) (Rothbart, Ahadi, Hershey & Fisher, 2001).
2) The Child Behavior Checklist (CBCL) for ages 1.5 to 5 years (CBCL/1.5–5; Achenbach & Rescorla, 2000)
The results indicate that there are relatien between temperament and behavior issues/problems.
The closest relation is between the temperament factor „Negative affectivity” and both internalize and externalised behavior problems, in the same way there is a relation between behavioral problems and the temperament factor "Surgency", but the temperament factor "Effortful control" did not show a statistically significant relation between behavioral problems.
Key words: toddler, preschool age children, temperament, behavior, behavioral problems, relation between tempetament and behavioral problems