Dabas pētnieciskā darbība kā izziņas interešu veidošanās pamats vecākajā pirmsskolas vecumā
Author
Miķelsone, Dagne
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Krūmiņa, Ināra
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Dotā pētījuma tēma ir „Dabas pētnieciskā darbība kā izziņas interešu veidošanās pamats vecākajā pirmsskolas vecumā”. Pētījuma mērķis ir atklāt dabas pētnieciskās darbības kā vecākā pirmsskolas vecuma bērnu izziņas interešu veidotājas būtību. Pētījums izvērsts divos savstarpēji saistītos posmos: teorētiskajā, kurā tiek analizēts izziņas interešu jēdziens un būtība, raksturots dabas pētnieciskās darbības iedarbības mehānisms uz izziņas interešu aktivizēšanos, kā arī sniegts vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums, un praktiski empīriskajā, kurā tiek noteikti teorētisko likumsakarību pielietošanas veidi reālā pedagoģiskā procesa apstākļos pirmsskolas izglītības vidē. Empīriskā pētījuma rezultātā tiek apstiprināta pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze - sekmīga izziņas interešu veidošanās dabas pētnieciskajā darbībā vecākā pirmsskolas vecuma bērniem notiek, ja bērni tiek iesaistīti daudzveidīgā un mērķtiecīgā pētnieciskajā darbībā, tiek radīti labvēlīgi pedagoģiskie apstākļi bērnu personiskās pieredzes bagātināšanai un paplašināšanai, tiek organizēta tāda pedagoģiskā vide, kas rosina bērnus patstāvīgi un radoši izmantot apgūtās prasmes un zināšanas praktiskā darbībā. Atslēgvārdi: izziņas intereses, dabas pētnieciskā darbība, pētnieciskā aktivitāte, dabas pētnieciskais projekts, statistiskā izlases novērošana, aptauja, izziņas interešu dinamika. The subject of this research is “Nature studies as a basis for cognitive interest formation in pre-school age”. The objective of the study is to discover the essence of nature studies as a foundation for cognitive interest in pre-school children. The research is explicated in two interrelated stages: theoretical, where the concept and the essence of cognitive interest is analysed, the mechanism of action of nature studies in activating cognitive interests is characterised, as well as pedagogical and psychological characteristics of pre-school children is provided, and practically empirical, in which types of application of theoretical patterns in the conditions of pedagogical process in the pre-school education environment are specified. As a result of the empirical research the hypothesis advanced in the beginning of the research has been proved – successful formation of cognitive interests through nature studies in pre-school children take place, if children are involved in a diverse and purposeful research activities, favourable pedagogical conditions are created for enrichment and expansion of children’s personal experience, and such pedagogical environment is organized, which prompts children to apply individually and creatively the skills and knowledge acquired in their practical work. Key words: cognitive interests, nature studies, research activity, nature study project, statistical sampling observation, questionnaire, dynamics of cognitive interests.