Show simple item record

dc.contributor.advisorMiltuze, Anikaen_US
dc.contributor.authorValere, Lindaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:22:54Z
dc.date.available2015-03-23T13:22:54Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.other6253en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11628
dc.description.abstractBakalaura darba tēma ir „Pusaudžu trauksmes, pašcieņas un viņu māšu audzināšanas stilu saistība”. Pusaudžu trauksme ir ļoti aktuāla problēma. Trauksmes traucējumu izplatība pusaudžiem svārstās no 12% līdz 17,3 % (Vasey & Ollendick, 2000 kā minēts Fraire, 2006), un tie rada lielu risku atkārtotiem trauksmes traucējumiem jau pieaugušā vecumā (Pine, Cohen, Gurley, Brook & Ma, 1998). Pētījuma mērķis ir noskaidrot, vai pastāv saistība starp pusaudžu trauksmi, pašcieņu un viņu māšu audzināšanas stiliem. Pētījuma izlasi veido 30 pusaudži vecumā no 12-13 gadiem. Tika aptaujāti Latvijas vispārizglītojošas skolas 6. un 7. klases skolēni. Pētījumā tika izmantotas trīs metodes: Rozenberga pašcieņas aptauja - The Rosenberg Self-esteem Scale (Rosenberg, 1965), Spīlbergera trauksmes kā stāvokļa un trauksmes kā īpašības pašnovērtējuma anketa bērniem - State-Trait Anxiety Inventory for Children (Spielberger, Edwards, Montuori & Lushene, 1973), Vecāku autoritātes novērtējuma aptauja – The Parental Authority Questionnaire – PAQ (Buri, 1991). Pētījumā tika konstatēts, ka pastāv statistiski nozīmīga pozitīva saistība starp māšu autoritāro audzināšanas stilu pusaudžu pašnovērtējumā un pusaudžu trauksmi kā stāvokli (r=0,41; p<0,05). Statistiski nozīmīga pozitīva un vidēji cieša sakarība tika novērota arī starp autoritāro stilu un pusaudžu trauksmi kā iezīmi (r = 46; p<0,05), savukārt starp māšu liberālo audzināšanas stilu pusaudžu pašnovērtējumā tika konstatēta negatīva saistība ar pusaudžu trauksmi kā iezīmi (r= -0,38; p<0,05). Tika novērots arī, ka statistiski nozīmīga negatīva saistība pastāv starp pusaudžu pašcieņu un trauksmi kā stāvokli ( r = -0,69; p<0,01), kā arī pašcieņu un trauksmi kā iezīmi (r= -0,42; p<0,05). Pētījumā iegūtie rezultāti var palīdzēt labāk izprast pusaudžu trauksmi un tās iespējamos iemeslus. Tie var palīdzēt laicīgi novērts vai mazināt pusaudžu trauksmes risku. Iegūtos rezultātus var pielietot arī pusaudžu vecāku atbalsta grupās, lai veiksmīgi veidotu pusaudžu vecāku sadarbības modeli, kā arī gan pusaudžu, gan pieaugušo – vecāku vai citu pieaugušo konsultēšanā, kuru darbs ir saistīts ar pusaudžu izglītošanu un audzināšanu. Atslēgas vārdi: pusaudzis, pašcieņa, trauksme, mātes audzināšanas stilsen_US
dc.description.abstractBachelor work’s theme is „Correlation of adolescents anxiety, self-esteem and their mother parenting styles”. Anxiety of adolescent is a very actual problem. The spread of anxiety disorders among adolescents range from 12% till 17,3%(Vasey & Ollendick, 2000 as mentioned in Fraire, 2006), and they make a great risk of repeated anxiety disorders in adulthood (Pine, Cohen, Gurley, Brook & Ma, 1998). The aim of the research is to examine if there is a correlation between adolescent anxiety, self-esteem and their mother parenting styles. The range of research consists of 30 adolescents in age of 12-13. They all were students of Latvia comprehensive schools 6th and 7th form. Three methods were used in this research: The Rosenberg Self-esteem Scale (Rosenberg, 1965), State-Trait Anxiety Inventory for Children (Spielberger, Edwards, Montuori & Lushene, 1973) and The Parental Authority Questionnaire – PAQ (Buri, 1991). It was established in the research that there is a statistically significant positive correlation between authoritarian parenting style and adolescent state anxiety (r=0,41; p<0,05). Statistically significant positive correlation was also between authoritarian parenting style and adolescent trait anxiety (r = 46; p<0,05), but between mothers permissive parenting style and adolescent trait anxiety there was established a negative correlation (r= -0,38; p<0,05). There was found that there is a statistically significant negative correlation between adolescent self-esteem and state anxiety ( r = -0,69; p<0,01) as well as between self-esteem and trait anxiety(r= -0,42; p<0,05). The results of the research can lead to better understanding of adolescent anxiety and its possible causes. They can help to eliminate or reduce the risk of the adolescent anxiety. The results of research can be used in adolescents parents supporting groups to make a better cooperation between adolescents and their parents. Also they can be useful in consultations for adolescents or adults, who are related to adolescents. Key words: adolescent, self-esteem, anxiety, mothers parenting styleen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titlePusaudžu trauksmes, pašcieņas un viņu māšu audzināšanas stilu saistība.en_US
dc.title.alternativeRelationship between Adolescents’ Anxiety, Self-Esteem and Their Mothers’ Upbringing Styles.en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record