Mazākumtautību skolas 11.klases skolēnu kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanas iespējas latviešu valodas stundās.
Author
Kamzola, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba temata “Mazākumtautību skolas 11. klases skolēnu kulturoloģiskā
redzesloka paplašināšanas iespējas latviešu valodas stundās” aktualitāti nosaka tas, ka nav
izstrādāti didaktiskie materiāli , lai saskaņā ar Vidusskolas latviešu valodas standartu
mazākumtautību skolām nodrošinātu skolēniem pilnvērtīgu sociokultūras kompetences
attīstīšanu. Tāpēc tika izvirzīts mērķis izveidot un aprobēt mācību materiālu
lingvokulturoloģijas pieejas un sociokultūras kompetences attīstīšanai latviešu valodas
stundās 11. klasē.
Pētījumā ir 4 nodaļas, kurās, saskaņā ar izvirzītajiem uzdevumiem, apkopota zinātniski
didaktiskā pieredze, kas saistīta ar ligvokulturoloģiskās pieejas izmantošanu sociokultūras
kompetences un starpkultūru dialoga prasmju attīstīšanai vidusskolā, raksturoti
izmēģinājumdarbībā iesaistītie skolēni pētījuma problēmas kontekstā, kā arī atklāta autores
praktiskā darba pieredze, izstrādājot starpkultūru dialoga prasmju attīstīšanai paredzēto
didaktisko materiālu un aprobējot to. Pēdējā nodaļā apkopoti pētījuma gaitā gūtie rezultāti un
analizēta didaktiskā materiāla aprobācijas norise un veikta skolēnu darba analīze.
Darbā izvirzītā hipotēze: ja latviešu valodas stundās mācību procesā tiek izmantots
lingvokulturoloģiski marķēts dažādu tautu kultūru materiāls, tad tiek paplašināts skolēnu
kulturoloģiskais redzesloks, kas ir pamats ne tikai iekškultūras, bet arī starpkultūru dialoga
prasmju pilnveidei, ir apstiprinājusies.
Izvērtējot iegūtos rezultātus, secināts, ka izstrādātais didaktiskais materiāls ir sekmīgi
izmantojams 11. klases kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanai un sociokultūras
kompetences attīstīšanai.
Diplomdarbā ir secinājumi, 4 pielikumi, izmantotās literatūras saraksts (60 vienības). The topicality of the theme of the Diploma Paper “The Possibilities to Broaden the
Outlook of Culturology in the Latvian Language Lessons for Minority Students of Form 11”
was determined by the lack of didactic materials of full development of pupils’
socioculturological competence according to the Standart of Latvian Language at Minority
School. Therefore the aim of the paper was to create and approbate the material for
development of the sociocultural competence through lingvoculturological approach in
Latvian language lessons in form 11. The research consists of 4 chapters in which, according
to the tasks, the scientifically didactic experience, connected with the development of
sociocultural competences and skills of intercultural dialogue at secondary school, was
compiled, the enrolled children were characterized in the context of the problem, as well as
the author’s practical work experience was revealed working out and approbating the didactic
materials for development of skills for intercultural dialogue.
In the last chapter the results of the research are summarized and the process of
approbation of the didactic materials, pupils’knowledge and skills of intercultural dialogue
and the praocess of approbation of the didactic material were analused.
In the work the following hypothesis was suggested: if at Latvian language lessons
lingvoculturallu marked material of different cultures is used, pupils’ cultural horizonts are
expanded, thus being the basis not only for the development of their skills for inner- cultural
dialogue, but also for the intercultural dialogue.
After evalution of the obtained results, it was concluded, that the suggested hypothesis is
true. After the analysis oh the results it can be concluded that tha didactic material can be
successfuly used to expand the cultural horizons and to develop the sociocultural competence
of the students of form 11.
In the Diploma Paper there are conclusions, 3 appendices, bibliography ( 60 units).