• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mazākumtautību skolas 11.klases skolēnu kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanas iespējas latviešu valodas stundās.

Thumbnail
View/Open
299-6361-Kamzola_Gunta_SkLa020034.pdf (1.046Mb)
Author
Kamzola, Gunta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba temata “Mazākumtautību skolas 11. klases skolēnu kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanas iespējas latviešu valodas stundās” aktualitāti nosaka tas, ka nav izstrādāti didaktiskie materiāli , lai saskaņā ar Vidusskolas latviešu valodas standartu mazākumtautību skolām nodrošinātu skolēniem pilnvērtīgu sociokultūras kompetences attīstīšanu. Tāpēc tika izvirzīts mērķis izveidot un aprobēt mācību materiālu lingvokulturoloģijas pieejas un sociokultūras kompetences attīstīšanai latviešu valodas stundās 11. klasē. Pētījumā ir 4 nodaļas, kurās, saskaņā ar izvirzītajiem uzdevumiem, apkopota zinātniski didaktiskā pieredze, kas saistīta ar ligvokulturoloģiskās pieejas izmantošanu sociokultūras kompetences un starpkultūru dialoga prasmju attīstīšanai vidusskolā, raksturoti izmēģinājumdarbībā iesaistītie skolēni pētījuma problēmas kontekstā, kā arī atklāta autores praktiskā darba pieredze, izstrādājot starpkultūru dialoga prasmju attīstīšanai paredzēto didaktisko materiālu un aprobējot to. Pēdējā nodaļā apkopoti pētījuma gaitā gūtie rezultāti un analizēta didaktiskā materiāla aprobācijas norise un veikta skolēnu darba analīze. Darbā izvirzītā hipotēze: ja latviešu valodas stundās mācību procesā tiek izmantots lingvokulturoloģiski marķēts dažādu tautu kultūru materiāls, tad tiek paplašināts skolēnu kulturoloģiskais redzesloks, kas ir pamats ne tikai iekškultūras, bet arī starpkultūru dialoga prasmju pilnveidei, ir apstiprinājusies. Izvērtējot iegūtos rezultātus, secināts, ka izstrādātais didaktiskais materiāls ir sekmīgi izmantojams 11. klases kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanai un sociokultūras kompetences attīstīšanai. Diplomdarbā ir secinājumi, 4 pielikumi, izmantotās literatūras saraksts (60 vienības).
 
The topicality of the theme of the Diploma Paper “The Possibilities to Broaden the Outlook of Culturology in the Latvian Language Lessons for Minority Students of Form 11” was determined by the lack of didactic materials of full development of pupils’ socioculturological competence according to the Standart of Latvian Language at Minority School. Therefore the aim of the paper was to create and approbate the material for development of the sociocultural competence through lingvoculturological approach in Latvian language lessons in form 11. The research consists of 4 chapters in which, according to the tasks, the scientifically didactic experience, connected with the development of sociocultural competences and skills of intercultural dialogue at secondary school, was compiled, the enrolled children were characterized in the context of the problem, as well as the author’s practical work experience was revealed working out and approbating the didactic materials for development of skills for intercultural dialogue. In the last chapter the results of the research are summarized and the process of approbation of the didactic materials, pupils’knowledge and skills of intercultural dialogue and the praocess of approbation of the didactic material were analused. In the work the following hypothesis was suggested: if at Latvian language lessons lingvoculturallu marked material of different cultures is used, pupils’ cultural horizonts are expanded, thus being the basis not only for the development of their skills for inner- cultural dialogue, but also for the intercultural dialogue. After evalution of the obtained results, it was concluded, that the suggested hypothesis is true. After the analysis oh the results it can be concluded that tha didactic material can be successfuly used to expand the cultural horizons and to develop the sociocultural competence of the students of form 11. In the Diploma Paper there are conclusions, 3 appendices, bibliography ( 60 units).
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11633
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV