Latviešu mitoloģisko tēlu apguves iespējas literatūras stundās 9.klasē.
Author
Stuģe, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā “Latviešu mitoloģisko tēlu apguves iespējas literatūras stundās 9.klasē” autore pievērsusies samērā nelielai, tomēr būtiskai literatūras apguves procesa daļai, proti, folkloras apguvei, un konkrētāk- mitoloģisko tēlu iepazīšanai. Nenoliedzams ir fakts, ka folkloras avotu iepazīšana turpmākajā literatūras priekšmeta apguvē skolēniem sniedz pamata atsauču sistēmu, balstītu nacionālajās vērtībās un tradīcijās.
Diplomdarba pirmajā daļā tiek apskatīts apgūstamās vielas saturs, tās mācīšanas koncepcija un iztirzātas jaunākās pedagoģiskās un metodiskās nostādnes kopumā, tostarp pamatjēdzienu skaidrojumi, literatūras mācīšanas koncepcija un filozofija, mācību metodes, metodiskie paņēmieni un darba organizācijas formas.
Darba otrajā daļā konkrēti atspoguļots sagatavošanās process praktiskajam darbam klasē ar minēto vielu- tur atrodams jauniešu vecumposma raksturojums, klases raksturojums, mācību materiālu sagatavošanas process, stundu plānojums un konspekti.
Teorētiskais materiāls aprobēts praktiskajā darbā Rīgas 19. vidusskolas 9.”c” klasē, par šo sadarbību liecina darbam pievienotie pielikumi.
Skolotāja un skolēnu sadarbības rezultāti- prognozējamais un sasniegtais rezultāts, sadarbības analīze- iztirzāti trešajā un ceturtajā diplomdarba nodaļā.
Diplomdarba sagatavošanā strādāts ar plašu avotu klāstu- gan jaunākajiem pētījumiem folkloristikā, gan jaunākajām nostādnēm pedagoģijā, psiholoģijā, metodikā. Izmantoti gan dažādi izdevumi, gan interneta resursi.
Darba noslēgumā izdarīti secinājumi par paveikto un ieskicētas tālākas diplomdarba tēmas pētniecības iespējas mitoloģisko tēlu apguves jomā literatūras mācību kontekstā. The present paper “Teaching Possibilities in Studies of Latvian Mythological Images in the Form 9 Literature Lessons” deals with studies of a relatively narrow, though highly topical theme: studies of folklore, to be more specific - studies of mythology. For the pupils, getting to know folklore is undeniably an integral part of further formation of a basic reference system in their progressive literature studies.
Part I of the paper outlines the contents of the subject under discussion and dwells on the recent trends and developments in the pedagogical and methodical approaches in general, including, but not limited to presentation of definitions used, philosophy of literature studies, methods employed and methodological approaches available to the teacher.
Part II of the thesis paper provides a more detailed view of the preparation processes in place when planning the presentation of the specific subject - studying the age profile and characteristics of the class, laying out the study material, scheduling the study timing etc.
The results of the collaboration between the teacher and the student, prognoses and achievements reached, analysis of the interactive work have been outlined in parts III and IV of the paper.
The theory presented here has been tested in practice while teaching Form 9 c of the Riga Secondary School No. 19. Consequently, the paper includes annexes illustrating the process and presenting the results of the applied methodology and approaches.
The diploma paper has been developed on the basis of numerous sources of relevant theoretical material – most recent studies in folkloristics, pedagogy, teaching psychology and methodology. The bibliography includes both published material and internet sources.
In the concluding part the author presents her conclusions on the theme investigated and provides an overview of the further research and study perspectives pertaining to the studies of Latvian mythology within the scope of subject of literature in secondary schools.