Bērnības vardarbības pieredze, iemācītā bezpalīdzība un upura loma
Author
Zelča, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sebre, Sandra Beatrice
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Rezumējums
Darbā tiek pētīta bērnības vardarbības pieredze, iemācītā bezpalīdzība un upura loma partnerattiecībās. Pētījuma gaitā tika izvirzīts pētījuma jautājums: kādas ir sakarības starp vardarbības pieredzi bērnībā, iemācīto bezpalīdzību un upura lomu?
Pētījumā izmantotas šādas metodes: 1. Anketa, kurā tika jautāts par respondenta vecumu, izglītību, nodarbošanos, ģimenes stāvokli, attiecību ilgumu, bērnu skaitu; 2. “Bērnības traumas aptauja” (Childhood Trauma Questionnaire, CTQ), ko izstrādāja D. Bernstīns (Fink& Bernstein, 1995); 3. Tests notikumu izskaidrojošā stila noteikšanai (Explanatory Style Questionnaire) (Seligman, 1991); 4. Konfliktu taktikas skala (Conflict Tactic Scale, CST, Straus, 1979). Izlasē tika iekļautas 67 sievietes vecumā no 25 – 35 gadiem.
Galvenie secinājumi: nav konstatējamas sakarības starp iemācīto bezpalīdzību un bērnībā pārciesto vardarbību (p>0.05); netiek konstatēta sakarība starp iemācīto bezpalīdzību un sievietes emocionālās vardarbības upura lomu (p>0.05), rezultāti uzrāda nozīmīgu sakarību starp iemācīto bezpalīdzību un sievietes kā fiziskas vardarbības upura lomas izteiktību (p<0.05), - pie rezultātiem, kas norāda, ka sieviete biežāk cieš no fiziskas vardarbības, tiek uzrādīti rezultāti, kas norāda uz vājāk izteiktu iemācīto bezpalīdzību. Pastāv sakarība starp emocionālo vardarbību bērnībā un upura lomu šobrīd (p<0.05). Jo biežāk sieviete cietusi no emocionālas vardarbības bērnībām, jo biežāk cieš no fiziskas vardarbības no partnera. Nav sakarību starp bērnībā piedzīvoto fizisko vardarbību un upura lomu (p> 0.05). Pastāv sakarība starp piedzīvotās emocionālās un fiziskās vardarbības biežumu (p<0.01).
Atslēgas vārdi: vardarbība, iemācītā bezpalīdzība, atribūcijas stils, upura loma. In this research is examined the experience of childhood abuse, learned helplessness and victim`s role in partnership. The following research questions were posed: what kind of association is there between victim experience of abuse in childhood, learned helplessnes and the role of victim? The following methods were used: 1. demographic questionnaire about age, education, occupation, family status, lenght of relations, number of children; 2. „Childhood Trauma Questionnaire” (CTQ), developed by D.Bernstein (Fink & Bernstein, 1995); 3. questionnaire for identification of event explanatory style (Explanatory Style Questionnaire) (Seligman, 1991): 4. Conflict Tactic Scale (CST, Straus, 1979). 67 women`s in age 25 – 35 years participated in the study.
The results do not indicate an association between childhood experience of abuse and learned helplessness. There is no correlation between learned helplessness and women`s role of victim in regard to emotional abuse. However, results show a significant association between learned helplessness and women as victims of physical violence (p<0,05). There exists an association between emotional violence in childhood and victim`s role in the present (p<0,05). If women more often suffered from emotional violence in childhood then more often she suffers from emotional and physical violence from her partneri in the present. There is no association among childhood experience of physical violence and victims role (p>0,05). There exist correlations among experience of emotional and physical violence (p<0,01).
Key words: abuse, learned helplessness, attribution style, role of victim