Pētniecisko prasmju izpratnes analīze pieaugušo pedagoģijā
Author
Babajeva, Ludmila
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Koķe, Tatjana
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats ir „Pētniecisko prasmju izpratnes analīze pieaugušo pedagoģijā”. Šajā bakalaura darbā ir apkopotas teorētiskās nostādnes par pētnieciskajām prasmēm, pieaugušo izglītību un pētniecisko prasmju aktualizāciju pieaugušo pedagoģijā. Dotas atziņas tiek analizētas, atklājot pētniecības elementus pieaugušo mācību procesā gan formālās, gan neformālās izglītības ietvaros.
Pētījumā gaitā tika pārbaudītas sekojošas hipotēzes: studentu pētniecisko prasmju izpratne tiek nodrošināta, ja:
1.studenti apzinās pētnieciskās darbības elementus savā studiju procesā;
2.mācībspēki bagātina studiju procesu ar pētnieciskās darbības elementiem.
Hipotēžu pārbaude tika īstenota veicot studentu un pasniedzēju anketēšanu, aptaujas un intervijas. Pētījumā piedalījās 70 studenti un 10 pasniedzēji.
Veiktais empīriskais pētījums ļauj secināt, ka pētniecisko prasmju izpratne ir cieši saistīta ar pētnieciskās darbības elementu skaidru redzējumu savā studiju darbībā. Turklāt, prasmju attīstības līmenis ir cieši saistīts ar studiju saturu.
Studiju procesa laikā pētniecisko prasmju aktualizēšanai pasniedzējam ir būtiski radīt studentiem radošu, uz izpētes darbību vērstu vidi, kura palīdzēs atrisināt studentu ikdienas problēmas. Pētījuma rezultāti parāda, ka studenti apzinās pētnieciskās darbības elementus gan mācību procesā, gan profesionālajā un sociālajā dzīvē.
Atslēgvārdi: pētnieciskās prasmes, pieaugušo izglītība, pētniecība, studiju process. Bachelor work theme is „The analise of research skills comprehension in adult education”. In this Bachelor work are summarized theoretical conclusions about research skills, adult education and research skills actualization in adult studying process. These ideas have been analyzed by revealing research elements within formal and informal adult education process.
During research process the following hypotheses have been verified: students’ research skills comprehension is provided, if:
1.students realize research elements in there study process;
2.pedagogue enrich study process with research activity elements.
The hypotheses have been checked up by students and pedagogues questionnaire design, interrogation and interviewing; 70 students and 10 teachers participated in research.
Practical research allows drawing conclusions, that research skills comprehension is closely connected with research activity elements clear viewing in study process. Besides, the research skills level is closely connected with education content.
During study process to actualize the research skills it is considerable for pedagogues to maintain creative, directed on research environment, that helps students to solve there daily problems. Research results show, that students comprehend research activity elements in study process, professional and social life.
Keywords: research skills, adult education, research activity, study process.