Angļu valodas gramatikas mācīšanas dažādi aspekti vidusskolā skolēniem ar dažādu prasmju līmeni
Author
Uļjaņonoka, Alīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Ievērojama daļa izglītības metodiķu piekrīt uzskatam, ka visas valodu klases sastāv no skolēniem ar dažādiem valodas zināšanu līmeņiem. Vidusskolā angļu valodas skolotājiem ir jāņem vērā skolēnu plašais prasmju un līmeņu diapazons. Darbam klasēs, kur skolēniem ir nevienlīdzīgs zināšanu līmenis ir jāpiedāvā atbilstoši mazliet augstāks līmenis, lai sekmētu gramatikas apguvi. Lai skolēni varētu maksimāli efektīvi parādīt savas zināšanas, skolotājam ir jānoformulē un jāizanalizē problēmas, kas ir saistītas ar skolēnu nevienlīdzīgo zināšanu līmeni, un attiecīgi jāatrisina šīs problēmas piedāvājot labāko iespējamo risinājumu vielas apguvē.
Diplomdarba mērķis ir aplūkot gramatikas mācīšanas aspektus vidusskolas skolēniem ar dažādu zināšanu līmeni. Pētījums balstās uz teorijas analīzi un praktiskā darba īstenošanu pētījuma un analīzes nolūkos. Lai iegūtu maksimāli daudz informācijas analīzes, tika izmantotas sekojošas informācijas iegūšanas metodes: pedagoģiskā novērošana, intervija ar skolotāju, kā arī skolnieku anketēšana. Pētījumā piedalījās četrpadsmit 10 klases skolnieku, Rīgas 95. vidusskolā.
Gramatikas mācīšana skolēniem ar dažādu zināšanu līmeni ir grūts uzdevums angļu valodas skolotājam, un šis pētījums demonstrē, kā tādu gramatikas mācīšanas pieeju var īstenot valodu klasē. Ja skolotājs pielāgotu gramatikas mācīšanas pieeju katra skolēna prasmēm un līmenim, visiem skolēniem būtu iespēja sekmīgi apgūt mācību vielu aktīvi piedaloties gramatikas mācīšanā, savu zināšanu pielietošanā un novērtēšanā. Pētījuma rezultāti ļauj darba autorei secināt, ka individuālā pieeja gramatikas mācīšanā, pielietojot atbilstošus gramatikas mācīšanas paņēmienus un efektīvām klases vadības stratēģijām, veicina skolēnu sekmīgu gramatikas kompetences attīstību. The majority of educational methodologists agree that all language classes comprise mixed-ability learners. In secondary schools, English language teachers have to consider a wide range of levels and abilities, which may characterize their learners. A mixed-ability class should offer all the learners an appropriate challenge to help them progress in grammar competence: for the learners to perform to their maximum potential, the teacher has to identify problems, connected with the learners’ differences in order to deal with these problems effectively.
The aim of the present Diploma Paper is to explore the aspects of teaching grammar in mixed-ability classes in secondary school. The present research is based on the review of theory and the analysis of the embedded case study. To receive the most reliable results, the Author of the Paper used such date collection methods, as: the tools of investigation include pedagogical observation, interview with the teacher, as well as the analysis of the students’ questionnaires. The case study was conducted in Riga Secondary School No.95. The overall number of the learners in Form 10 is 14.
Although differentiating grammar instruction may seem to be a difficult task for the English language teacher, the research explores and illustrates the ways how such an approach of teaching grammar can be effectively implemented in the language classes. If the teacher customizes grammar instruction to seek ways for all his or her students to succeed in learning, the students may actively participate in learning, producing, and assessing their grammar skills. The results of the research prove that differentiated grammar instruction supported with appropriate grammar teaching techniques and effective classroom management strategies facilitates a successful development of mixed-ability learners’ grammar competence.