10.klases skolēnu tekstveides prasmju pilnveidošana latviešu valodas stundās mazākumtautību skolā.
Author
Zaltāne, Mārīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gavriļina, Margarita
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarba tēma ir „10. klases skolēnu tekstveides prasmju pilnveidošana latviešu valodas stundās mazākumtautību skolā”.
Pētījuma aktualitāte balstās uz mazākumtautību skolēnu tekstveides prasmju pilnveidošanas nepieciešamību, lai palīdzētu skolēniem sekmīgi piedalīties starp personu komunikācijā un pilnvērtīgi apgūt latviešu valodas normas.
Diplomdarba mērķis: izpētīt mazākumtautību vidusskolas skolēnu tekstveides prasmju pilnveidošanas iespējas latviešu valodas un literatūras apguvē 10. klasē, ņemot vērā skolēnu reālos sasniegumus un grūtības tekstveides līmenī un mūsdienu lingvodidaktu pieredzi. Diplomdarbā tiek teorētiski un praktiski analizētas mazākumtautību 10. klases skolēnu tekstveides prasmju pilnveidošanas iespējas latviešu valodas apguves procesā.
Diplomdarbu veido 2. daļas. Pirmā daļa veido teorētisko pamatu. Tajā tiek apskatīta tekstveide lingvistiskā un didaktiskā aspektā, izmantojot dažādu zinātnieku viedokļus. Tiek raksturoti tekstveides apguves mērķi un uzdevumi mazākumtautību skolā latviešu valodas apguvē, kā arī teksta veidošanas saturs, apjoms, metodes, apguves grūtības un problēmas skolā. Otrajā daļā tiek sniegts 10. klases skolēnu tekstveides prasmju raksturojums, kā arī aprakstīta autores veiktā izmēģinājumdarbība un pārbaudīta izvirzītā hipotēze: mazākumtautību 10. klases skolēnu prasmes pilnveidosies sekmīgāk, ja skolotājs konstatēs skolēnu tekstveides prasmju reālo līmeni, formulēs skolēnu sasniegumus un grūtības; skolotājs mērķtiecīgi izvēlēsies dažādas metodes, paņēmienus un mācību uzdevumus, lai palīdzētu skolēniem pilnveidot savas tekstveides kompetences.
Veiktā izmēģinājumdarbība parādīja, ka veiksmīgi izvēlētas mācību metodes, paņēmieni un mācību uzdevumi sekmē 10. klases skolēnu tekstveides prasmju pilnveidošanos. Izmēģinājumdarbības beigu pārbaudes rezultāti apstiprina diplomdarbā izvirzīto hipotēzi- ja skolotājs konstatē skolēnu tekstveides prasmju reālo līmeni, formulē skolēnu sasniegumus un grūtības un mērķtiecīgi izvēlas dažādas metodes, paņēmienus un mācību uzdevumus, lai palīdzētu skolēniem pilnveidot un paplašināt savas tekstveides kompetences, ņemt vērā skolēnu tipiskās un stabilās tekstveides kļūdas, iespējams sekmīgi pilnveidot skolēnu tekstveides prasmes. The theme of Diploma paper is „Text style skills improvement for 10th class pupils of Minority’s schools in Latvian lessons”.
Research topicality is based on the necessity to improve the text style skills for minority’s pupils, to help the pupils to get a success in person communications and to master valuable Latvian norms.
The object of Diploma paper: to research the possibilities for text style skills improvement for the 10th class pupils of Minority’s Secondary school in Latvian and Latvian literature lessons, taking into account their real achievements and difficulties in text style level and nowadays linguist didactic experience. There are theoretically and practically analyzed the possibilities to improve text style skills in the process of Latvian acquirement for Minority’s pupils of 10th class.
The Diploma paper consists of 2 parts. The first part is theoretical basis. There is described text style in the aspects of linguistic and didactics, using the opinions of several scientists. There are described the targets and tasks on text style acquirement in Minority’ s schools by studying Latvian, also the content of text creation, its amount, methods, difficulties in acquirement and the problems in schools. The is the description of text style skills for 10th class pupils in the second part, as well as, there is described also the experimental activity made by author and is examined the advanced hypothesis: the skills acquirement of 10th class pupils will be more successfully, if the teacher will determine the real level of pupils’ text style skills, define the achievements and difficulties for pupils, if the teacher will choose different kind of methods, processes and tasks with a purpose to help the pupils to improve their text style competences.
The made experimental activity had showed, that the teaching methods, processes and tasks, which had been chosen with a purpose forward the text style skills improvement for 10th class pupils. The final results of experimental activity justify the advanced hypothesis in Diploma paper – if the teacher determines the real level of pupils’ text style skills, defines the achievements and difficulties for pupils, chooses different kind of methods, processes and tasks with a purpose to help the pupils to improve and to enlarge their text style competences., taking into account pupils’ typical text style mistakes, there is possible successfully to improve the pupils’ text style skills.