• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kadetu telpiskās domāšanas veicināšana kara topogrāfijas mācībā

Thumbnail
View/Open
299-7278-Utinans_Maris_000572_2008.pdf (1.858Mb)
Author
Utināns, Māris
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žogla, Irēna
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā tika pētīts kara topogrāfijas mācību process un pētījuma objekts bija kadeta telpiskā domāšana. Pētījums tika veikts ar mērķi balstoties uz teorētisko un empīrisko pētījumu bāzes izveidot ieteikumus telpiskās domāšanas veicināšanai kara topogrāfijas mācībās, kas sekmētu mācību priekšmeta apguvi un virsnieka profesionālo izaugsmi. Pētījumu rezultātā tika atklāta sakarības: Topogrāfiskās kartes un dažāda veida ģeoinformācijas sistēmu apguves procesā, nepieciešams nodrošināt saikni starp karti, apvidu un personu (pašu kadetu). Realizējot kara topogrāfijas mācību, nepārtraukti jānodrošina telpisko domāšanu veicinoši apstākļi, telpisko manipulāciju daudzumam jābūt rūpīgi līdzsvarotam. Kadeta telpiskās domāšanas prasmes nodrošina kara topogrāfijas mācību satura izpratni.
 
Modern military topography cover enormous amount of different spatially demanded tasks and operations. That facts requests from cadets very developed spatial skills and abilities. The aim of this paper is by conducting theoretical and empirical research on spatial thinking process and military topography teaching process, to develop suggestion how to support spatial thinking in teaching process. The key finding covered in this master paper is related to following facts: Military topography learning requires maintaining interrelation between terrain- person (self) and topographic map. Spatially demanding skills could be learned by making manipulation with topographical map, creating graphical combat documents and resolving of spatially demanding tasks. The relationship between spatial ability and instructional strategy should be provided.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11678
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV