Sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijas pedagoģiskās iespējas
Author
Vasiļonoka, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rubene, Zanda
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Autore ir izvēlējusies maģistra darba tematu: „Sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijas pedagoģiskās iespējas”, jo vēlējās padziļināti izpētīt sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijas procesa problēmas, un ar kādām pedagoģiskajām metodēm veicināt to novēršanu vai mazināšanu.
Maģistra darba pamatā ir autores 2006. gadā izstrādātais diplomdarbs „Sociālpedagoģiskā darbība sākumskolā ar sociālā riska ģimenēm”, un kā turpinājums seko šis pētījums. Par mērķi 2008. gada pētījumam izvirzīts: izpētīt pedagoģiskās metodes sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijā. Tam loģiski pakārtota un teorētiski analizēta sociālpedagoģiskā darbība, tās vispārīgs raksturojums, kā arī aprakstītas pedagoģiskās metodes sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijā. Analizētas un pētītas sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijas iespējas, skaidrojot jēdzienu „socializācija”, tās pedagoģisko un psiholoģisko aspektu. Aprakstīta arī sākumsskolas skolēna divu galveno socializācijas instanču nozīme socializēšanās procesā, kā arī sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijas īpatnības.
Pētījuma empīriskajā daļā autore kvantitatīvi ir apkopojusi informāciju par sociālā riska ģimeņu bērniem Rīgas ģimnāzijas sākumsskolas klasēs. Vidēji no 2005./2006. mācību gada līdz 2007./2008. mācību gadam tie ir 64 skolēni, kuri aug sociālā riska ģimenēs – vidēji 16% no kopējā sākumskolēnu skaita.
Kvalitatīvajam pētījumam tika izvēlēti 7 gadījumi ar dažādu problēmu raksturu, kuri analizēti pēc Tillmana (Tillman) dotajiem socializācijas četriem līmeņiem, kur 3 līmeņos (subjekta, mijiedarbības un darbības, institūcijas līmeņos) tika iztrādāti rādītāji.
Pētījums pierādīja teorētiski apstiprināto, ka šie socializācijas līmeņi ir cieši saistīti viens ar otru, tie mijiedarbojas. Problēmas vienā līmenī atsaucas uz problēmām citā.
Autore savā darbā izstrādājusi īsus ieteikumus, ko darīt, ja pastāv problēmas individuālā līmenī un mijiedarbības un darbības līmenī, kā arī institūcijas līmenī.
Pie ieteikumiem rekomendētas izmantot gan vispārīgās pedagoģijas, gan pedagoģiskās metodes sociālā riska ģimeņu bērnu socializācijai. Author has chosen the following theme of her Master’s assignment: „The pedagogical opportunities for children’s socialization in social risk families”. The target was to explore better the problems of sozialization process in social risk families and also to understand the methods of it’s prevention and reduction.
The basis of author’s Master assingnment is her graduate work in 2006 „Socialpedagogical activity with social risk families in primary school” extended in this research. The target of research in 2008 is to explore the pedagogical methods in the socialization of the children in social risk families. The socialpedagogical activity is logically dependant, theoretically analized and generally characterized. Also pedagogical methods in socialization of the children in the social risk families are described. The opportunities of the socialization of children in social risk families are analized and explored including the explanation of the subject „socialization” in it’s pedagogical and psyhological light. The meaning of two main authorities in socialization of a pupil in primary school is described including the specifics of the socialization of social risk families.
The empirical part of the research contains the statistical information gathered by author about children coming from social risk families in the entry classes of Riga English High School. The average estimate from 2005/2006 school year to 2007/2008 school year are 64 pupils coming from social risk families which make 16% of the total amount of entry level pupils.
There were chosen 7 cases for extended research with different problem characteristics analized in accordance with Tillman’s four levels of socialization and results were completed in 3 levels (subject, interaction and action, and authority level).
Teoretically aproved was established by research that these levels of socialization are tightly connected with each other, they interact. The problems in one level affect the problems in another level.
The author has made the short suggestions in her assignment conserning the activities to be performed if there are problems in the level of subject, interaction and action, and authority.
It is recommended to use both general pedagogical and pedagogical methods in the socialization of social risk families in the section of suggestions of this Master’s assignment.