Pusaudžu dzimumlomu veidošanās ģimenē
Author
Voika, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rubene, Zanda
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Elīnas Voikas izstrādātais bakalaura darbs pedagoģijā.
„Pusaudžu dzimumlomu veidošanās ģimenē.”
Bakalaura darbā ir apskatīts jautājums par sakarību starp vecāku vērtību izpratni un pusaudžu dzimumlomu veidošanos ģimenē. Pētījuma mērķis bija izpētīt dzimumlomu veidošanās procesu pusaudžu vecumposmā ģimenē. Teorētiskās literatūras analīzē, kurā apskatītas dzimuma atšķirības un to lomu nozīme pusaudžu attīstībā, izmantoti daudzu pazīstamu zinātnieku domas, piemēram , H. Gudjona, I. Kona, M. Kūles, P.Laķa, S.Omārovas u.c.
Empīriskā pētījuma rezultātā pētījuma jautājums ir atbildēts apstiprinoši. Pastāv sakarība starp vecāku vērtību izpratni un pusaudžu dzimumlomu veidošanos ģimenē. Vecāku sniegtās atbildes daļēji sakrita ar pusaudžu viedokli, jo pusaudžu domāšanā ideālistiskā pasaule mijās ar reālistisko pasaules uzskatu. Ideālistiskās pasaules uzskats pusaudzim rodas sabiedrības uzstādīto normu un stereotipu pieņemšanas rezultātā, bet reālistiskās pasaules pamatus pusaudzis apgūt savā tuvākajā sociālajā vidē – ģimenē.
Atslēgas vārdi: dzimumloma, attiecību sistēmas, lomu izpratne, sociālā vide. Bachelor work in educational theory
Author: Elina Voika.
„Adolescent’s gender role development in the family”.
The main target of the bachelor work is to research the connection between parent’s value perception and adolescent gender role development in the family. In analyses of the theoretical literature are used many ideas of well – known scientists as H.Gudjons, I.Kons, M.Kūle, P.Laķis, S.Omārova etc.
The conclusion of the research approves that in the family between parent’s value perception and adolescent gender role development exists connection. Thus the answer to research question is affirmative.
The answers given by parents partly coincides with adolescent point-of-view, because the adolescent’s idealistic view of the world is interchanging with the realistic perception of the world. Idealistic outlook to the world develops consequently admitting social established standards and stereotypical viewpoints. Equally realistic outlook is acquired in the very intimate social environment – the family.
Key words: gender role, relation systems, role perception, social environment.