Izdegšanas sindroma novēršanas stratēģijas angļu valodas skolotāju darbā
Автор
Lazda, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Дата
2008Metadata
Показать полную информациюАннотации
Mūsdienās skolotājiem izvirzītās augošās prasības un lielais darba apjoms var izraisīt pārmērīgu stresu, novedot pie izdegšanas. Diplomdarba “Izdegšanas sindroma novēršanas stratēģijas angļu valodas skolotāju darbā” mērķis bija izpētīt skolotāju izdegšanas sindroma iezīmes, izraisītājus un ietekmi, lai atrastu visnoderīgākās novēršanas stratēģijas katrai skolotāju profesionālās attīstības pakāpei angļu valodas skolotājiem Latvijā.
Lai izpētītu gan profesionālā, gan tieši skolotāju izdegšanas sindroma simptomus un iespējamās aizkavēšanas stratēģijas tika veikta literatūras avotu analīze, ko piedāvā dažādi autori un pētnieki.
Atsevišķa gadījuma pētījums tika veikts, lai noteiktu Rīgā praktizējošo angļu valodas skolotāju izdegšanas sindroma sastopamības biežumu, kā arī vispiemērotākās tā novēršanas stratēģijas. Dati tika vākti ar anketu un interviju palīdzību.
Galvenais atklājums atsevišķa gadījuma pētījumā bija tas, ka lielākā daļa angļu valodas skolotāju Latvijā necieš no izdegšanas sindroma sakarā ar prasmi ietvert dažādas tā novēršanas stratēģijas gan darbā, gan personīgajā dzīvē. Iespējamās izdegšanas sindroma aizkavēšanas stratēģijas katrai skolotāju profesionālās attīstības fāzei tika atklātas, ņemot vērā anketās un intervijās izteiktos skolotāju viedokļus.
Apsverot to, ka prasības skolotājiem joprojām aug un izdegšanas sindroms šķiet nenovēršams, tomēr ir atrasti vairāki tā aizkavēšanas veidi, lai palīdzētu skolotājiem turpināt veiksmīgu karjeru, no tā neciešot. The demands and large amount of work required from teachers today can cause an exceeding amount of stress resulting in burnout. The title of the Diploma Paper is “Strategies of Burnout Prevention in English Teachers’ Career” the aim of which was to explore the symptoms, causes and influences of the English teachers’ burnout in order to find out the most useful prevention strategies for each professional development stage of English teachers’ career in Latvia.
The analysis of literature sources discussed by several authors and researchers was completed in order to study the symptoms and the possible prevention strategies of the professional and the teachers’ burnout.
A case study was carried out to determine the frequency of suffering from burnout symptoms among the practising English teachers from Riga, as well as to find out the most appropriate strategies for its prevention. The data was collected with the help of questionnaires and interviews.
The main finding of the case study was that the majority of English teachers in Latvia did not suffer from burnout because of having the skill of implying diverse burnout prevention strategies both in their work and personal lives. The possible preventative strategies for each of the teachers’ professional development stages were revealed by taking into consideration the teachers’ views expressed in the questionnaires and the interviews.
Considering that the requirements asked from teachers are still growing and the experience of burnout seems unavoidable; nevertheless, several means of the prevention have been found to help teachers continue their careers successfully without suffering from burnout.