Bilingvālās audzināšanas pieredze Rīgas pirmsskolas izglītības iestādēs
Author
Anufrijeva, Larisa
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Maslo, Irina
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Darbā analizēti bilingvālās audzināšanas pedagoģiskie pamati, pirmsskolas bilingvālās audzināšanas ieviešanas pedagoģiskie nosacījumi. Veikts pētījums par bilingvālās audzināšanas nosacījumu ievērošanu audzināšanas darbā.
Darba mērķis: Noteikt bilingvālās audzināšanas pozitīvas pieredzes attīstības nosacījumus.
Pētījuma hipotēze: Bilingvālās audzināšanas pozitīvā pieredze attīstās, ja: pirmsskolas skolotājam (audzinātājam) ir pozitīva attieksme pret bilingvismu; bērnam tiek sniegts atbalsts no vecāku puses; Audzināšanas procesā tiek izmantota jebkura komunikācijas situācija bērna otrās valodas lietojumam.
Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt teorētiskās nostādnes bilingvālās audzināšanas jautājumos. 2. Analizēt bilingvālās audzināšanas starptautisko pieredzi. 3. Analizēt bilingvālās audzināšanas pieredzi Latvijā. 4. Analizēt bilingvālās audzināšanas īpatnības pirmsskolas vecuma bērniem. 5. Noteikt nosacījumus veiksmīgai bilingvālai audzināšanai Pirmsskolas izglītības iestādē. 6. Analizēt ģimenes bilingvālās audzināšanas pieredzi. 7. Izpētīt un izanalizēt bilingvālās audzināšanas pieredzi Pirmsskolas izglītības iestādēs. 8. Veikt pētījumu par bilingvālās audzināšanas nosacījumu ievērošanu Rīgas pirmsskolas izglītības iestādēs. 9.Veikt fokusa grupu diskusiju rezultātu analīzi: bilingvālās audzināšanas problēmas un risinājumu pieredze.
Pētījumā izmantotas teorētiskās metodes(Teorētiskās literatūras analīzes; Normatīvo aktu analīze (Latvijā, ārpus Latvijas robežām); Teorētiskās literatūras analīze zinātniskajās datu bāzēs; Teorētiskās literatūras analīze ar informācijas meklētāju palīdzību internetā; Citu pieredzes analīze); empirīskās metodes (”Mērķa grupu diskusija” (Focus Group Discussion), ”Mini-grupu diskusija” (Mini Group Discussion), diskusiju protokolu kontentanalīze, gadījumu analīze, iegūto datu interpretācija, anketaptauja); matemātiskās metodes (reģistrēšana; ranžēšana).
Pētījuma rezultāti: apsiprinājūsies izvirzīta hipotēze: pozitīvā bilingvālās audzināšanas pieredze attīstas, ja audzinātāji ievēro nosacījumus. Darbs domāts situācijas apzināšanai, pozitīvās pieredzes apkopošanai. Darbu varētu izmantot pedagogi savā praktiskajā darbībā, kā arī bilingvālās audzināšanas pētījumos.
Atslēgvārdi: BILINGVISMS, BĒRNI, BILINGVĀLĀ AUDZINĀŠANA, POZITĪVĀ PIEREDZE. The work gives the analysis of pedagogical bases of bilingual up-bringing, pedagogical conditions for introduction of bilingual up-bringing at pre-school age. The research about observing the conditions in the process of up-bringing work has been carriet out.
The aim of the Work: to determine the conditions of development of positive experience in the process of bilingual up-bringing.
The Hypothesis of the research: positive experience of bilingual up-bringing is developed if: a pre-school teacher has got positive attitude towards biligualism; a child gets the support from the parents; any communicative situation is used for introduction of the second language in the process of up-bringing.
The Tasks of the Work: 1)to analyse theoretical principal propositions of bilingual up-bringing; 2)to analyse international and Latvian experience of bilingual up-bringing; 3)to analyse the peculiaritiesof bilingual up-bringing of children of pre-school age; 4)to determine the conditions of successful bilingual up-bringing at pre-school educational establishment; 5)to analyse the experience of family up-bringing; 6)to study and analyse the experience of bilingual up-bringing at pre-school establishments; to carry out the empirical research about observing the conditions of bilingual up-bringing at Riga pre-school educational establishments; 8) to carry out the analysis of the results of Focus Group Discussions.
The author uses theoretical, mathematical and empirical methods in the research.
The Results of the Research: the hypothesis has been proved, that is: positive experience of bilingual up-bringingis developed if pre-school teachers observe the conditions determined in the hypothesis.
The research has been carried out for realizing the situation, generalizing the experience of bilingual up-bringing. The work can be used by teachers in their practical activity as well as in the further research in the area of bilingual up-bringing.
The key words: bilingualism, children, bilingual up-bringing, pozitive experience