Prasmes rakstīt lingvokulturoloģisku eseju veidošana latviešu valodas stundās mazākumtautību programmas 10.klasē.
Author
Oliņa, Daina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā “Prasmes rakstīt lingvokulturoloģisku eseju veidošana latviešu valodas stundās mazākumtautību programmas 10. klasē” tiek izvirzīts mērķis izzināt lingvokulturoloģiskās esejas kā didaktiska žanra specifiku un noskaidrot tā izmantošanas iespējas skolēnu rakstītprasmju attīstīšanā un kulturoloģiskā redzesloka paplašināšanā.
Diplomdarba struktūra atbilst izvirzītajiem uzdevumiem, tajā ir ievads, 3 nodaļas, secinājumi, literatūras saraksts, 8 pielikumi. Pirmajā nodaļā skatīta teorētiskā literatūra par eseju kā žanru, eseju iedalījumu un lingvokulturoloģisko eseju. Otrajā nodaļā apkopotas mācību metodes, ar kurām var strādāt latviešu valodas kā otrās valodas stundās, veidojot skolēniem prasmi rakstīt lingvokulturoloģisku eseju. Trešajā nodaļā atspoguļots mācību stundu pārbaudes process, veikta tā analīze un aprakstīti rezultāti.
Izmēģinājumdarbības rezultātā secināts, ka pētījuma mērķis ir sasniegts, jo 60 % skolēnu ir sekmīgi uzrakstījuši eseju, argumentēti iesaistot savā tekstā apgūto kulturoloģisko informāciju.
Atslēgvārdi: lingvokulturēma, lingvokulturoloģiska eseja. The diploma work “Ability to write linguistic-cultured essay formation in Latvian language lessons for minority education programme in class 10th’’ get nominated a goal which worm out a linguistic – cultured essays as a natural genre specific and to find out the utilising possibilities of it in developing of literacy for pupil and extend a range of vision for culturelogistic.
The structure of diploma work answer to nominated tasks, such as peramble, 3 paragraphs, conclusions, list of literature and 8 appendants. The first chapter overview theoretical literature about essay as a genre, apportionment of genre and linguistic-cultured essay. In the second chapter there are capsuled methods of the study ways with which you can work in latvian language lessons as a second language lessons, making a knowledge for pupil writing a linguistic-cultured essay. The third chapter reflecting a checking process of lessons, perform an analysis of it and describe a result.
As a result of experimental work it is concluted that the goal of exploration has been achieved, because 60 % of pupil has been sucessfully wrote an essay, involving an attained culturelogistic information.
Keywords: linguistic-culturesation, linguistic-cultured essay.