6.klases skolēnu iekškultūras dialoga prasmju attīstīšana derivatoloģijas jautājumu apguvē.
Автор
Freija, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Дата
2008Metadata
Показать полную информациюАннотации
Diplomdarba temats ir „6. klases skolēnu iekškultūras dialoga prasmju attīstīšana derivatoloģijas jautājumu apguvē”.
Pētījuma aktualitāti noteica tas, ka ir izstrādāts un tiek ieviests praksē jaunais pamatizglītības standarts, kurā latviešu valodai kā mācību priekšmetam ir izvirzīti jauni, daudzpusīgi mērķi, kas būtiski atšķiras no līdzšinējās izpratnes par valodas mācību uzdevumu skolā un līdzšinējie pētījumi latviešu didaktikā un mācību līdzekļi vēl nenodrošina visu kompetenču satura apguvei nepieciešamo didaktisko pamatu, kas nepieciešams sociokultūras kompetences satura apguvei
Diplomdarba mērķis: attīstīt 6. klases skolēnu prasmi saskatīt latviešu valodas vārddarināšanas līdzekļu nacionālo specifiku, izmantojot lingvokulturoloģisko pieeju
Diplomdarbam ir 2 daļas.
1.daļā sniegts sociokultūras kompetences satura pamatskolas izglītības 2. posmā (4. - 6. klasē) teorētiskais pamatojums, atklāts sociokultūras kompetences jēdziens un tā traktējums lingvodidaktiskajā literatūrā, kā arī sociokultūras kompetences satura iestrāde izglītības dokumentos un mācību līdzekļos, atklāta lingvokulturoloģiskās pieejas būtība, kā arī rodams ieskats lingvokulturoloģiskās pieejas izmantošanas iespējās skolēnu sociokultūras kompetences pilnveidošanā un sniegts īss apskats par valodas derivatīvajā sistēmā atspoguļoto etnosa pasaulainu 6. klases mācību satura kontekstā un piedāvāts izmēģinājumdarbībā iesaistītās 6. klases skolēnu pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums.
2. daļā atklāti diagnosticējošā darba rezultāti, didaktiskā materiāla atlases pamatprincipi, raksturotas izmantotās mācību metodes, metodiskie paņēmieni un darba formas un didaktiskā materiāla aprobācijas gaita , kā arī veikta konstatējošā darba rezultātu analīze.
Veiktā izmēģinājumdarbība parādīja, ka pētījuma gaitā ir sasniegts izvirzītais mērķis: attīstīta 6. klases skolēnu prasme saskatīt latviešu valodas vārddarināšanas līdzekļu nacionālo specifiku, izmantojot lingvokulturoloģisko pieeju, kas sekmīgi aprobēts 6 mācību stundās. The theme of diploma paper is „Improvement of inner culture dialoque skills in atquisrement derrivation items in the 6th grade”.
The topicality of the research determined the fact that the new basic education standart was worked out and used in practise, in wich for Latvian language as a native language were propund new and many- sided aims, which are different from the prevoius understandings about tasks designed at school and previous researches in Latvian didactics and school supplies do not support didactic background that is necessary for aquisition all competence, that are necessary for socioculture competence aquisition.
The aim of diploma paper is to develop 6th graders skills to recognize Latvian language word derivation means national specific using lingvocultur approach.
Diploma paper consists of two parts:
In the first part is given theoretical background of the content of socioculture competence in the second part at basic school education (grades 4 – 6), showed the conception and explanation of socioculture competence in the lingvodidactic literature, also socioculture’s competence content’s appliance in the education documents and school supplies, showed the essence of the lingvocultur approach and also there is seen how lingvoculturagical approach can be used for developing students’ socioculture competence given short description about etnoss world that is shown in language derivative system used in the 6th grades lessons in context of teaching content and offered students’ pedagogically psychological description for students who took part in piloting.
In the second part are described results of diagnostic work, the basic principles in selection didactical material, described methods and work forms and pace of didactical material probation, as well as done the interpretation of the work results.
The piloting showed that in the pace of the research the aim was reached. : to develop 6th graders skills to recognize Latvian language word derivation means national specific using lingvocultur approach, which was successfully piloted in 6 lessons.