Baiļu faktora ietekme uz lēmumu atmest smēķēšanu.
Author
Sasonkina, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Dimdiņš, Ģirts
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija noskaidrot vai eksperimentālai grupai, kuras stimulmateriāls sastāv no baiļu faktora un rekomendācijas kā rīkoties, lai mazinātu bailes, būs vairāk pieteikumu uz smēķēšanas atmešanas kampaņu nekā kontrolgrupai, kuras stimulmateriāls satur tikai baiļu faktoru.
Pētījuma dalībnieki ir 80, vismaz 12 mēnešus smēķējoši, jaunieši vecumā no 18 līdz 25 gadiem. Šie respondenti veidoja divas grupas, ko paredzēja pētījuma eksperimentālais dizains. Pētījumā izlasē sieviešu dzimumu pārstāvēja 41 respondenti, vīriešu dzimumu – 39 respondenti. Izlases vidējais vecums ir 22 gadi.
Eksperimenta neatkarīgo mainīgo manipulācijas ir biedējošu informāciju saturoši brīdinājumi par smēķēšanas kaitīgumu, ar rekomendācijām, kā izvairīties no solītajiem draudiem, un tikai biedējošu informāciju saturoši brīdinājumi. Atkarīgais mainīgais ir pieteikumu skaits uz smēķēšanas atmešanas kampaņu.
Abas manipulācijas satur arī jautājumus par smēķēšanas pieredzi, un tām abām seko piedāvājums pieteikties uz smēķēšanas atmešanas kampaņu.
Eksperimenta rezultātu analīze neuzrāda statistiski nozīmīgas atšķirības starp abu grupu atributīvām pazīmēm, kas apliecina to, ka grupu pazīmes ir savstarpēji neatkarīgas un patiesi ir nejauši sadalītas.
Pētījumā gūto rezultātu analīze atklāja, ka nepastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp pieteikušos respondentu skaitu uz smēķēšanas atmešanas kampaņu starp eksperimentālo un kontrolgrupu. Līdz ar to pētījuma hipotēze nav apstiprinājusies ne skatoties pēc sniegto atbilžu biežumiem, ne arī statistiskās nozīmības līmenī.
Lai iegūtu papildus informāciju par smēķēšanas pieredzes ietekmi uz vēlmi atmest smēķēšanu un pieteikumiem uz smēķēšanas atmešanas kampaņu, aprēķinātas sakarības, grupas sniegto atbilžu ietvaros. Veicot sakarību analīzi uzrādījās vairākas statistiski nozīmīgas sakarības starp smēķēšanas pieredzes pazīmēm, kas dod iespēju diskutēt par smēķēšanas pieredzes faktoru ietekmi uz gatavību atmests smēķēšanu.
Pētījums ir svarīgs, lai izprastu baiļu faktora ietekmi uz lēmumu atmest smēķēšanu, kā arī, lai izprastu smēķētāja pieredzes nozīmi un ietekmi uz lēmumu uzsākt smēķēšanas atmešanu.
Atslēgas vārdi: baiļu faktors, smēķēšanas, smēķēšana pārtraukšana Research aim was to find out if experimental group, which consists of fear - arousing communication and of recommendations how to act to minify fear, will be more notification then control group, which incentive material consists only of fear - arousing message.
Research respondents are 80 youngsters in age from 18 to 25, who smoke at least 12 month. The research experimental designs previse these respondents separate in two groups. 41 female and 39 male were presented in this study. Selection average age is 22.
Independent variables of research are fear - arousing message with recommendation how to avoid of threat and just fear – arousing message. Dependent variable is count of people who agreed to take part in smoking cessation campaign. Both manipulations of independent variables supplemented with question about smoking experience and invitation to take part in smoking cessation campaign.
The results show, that here are no significant differences between both group features as only manipulations, witch verify that features of the group are independent and truly accidentally spitted.
The results show that is no significant differences between experimental and control group, following the count of people who agreed to take part in smoking cessation campaign, so hypothesis was not confirmed.
Received results are important to understand the fear - arousing communication effect of decision to quit smoking and to understand smokers prior quit history influence on decisions to quit smoking.
Key words: fear - arousing communication, smoking, smoking cessation.