Domraksts latviešu valodas mācību saturā pamatizglītības 1.posmā
Author
Prodniece, Ausma
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Anspoka, Zenta
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbs „Domraksts latviešu valodas mācību saturā pamatizglītības pirmajā posmā” tapis, lai pievērstu uzmanību latviešu valodas pamatizglītības standartā paredzētajam uzdevumam, kas jāīsteno jau 3. klasi beidzot, rakstīt tekstu par sevi, par redzēto, dzirdēto, lasīto, piedzīvoto vai pārdzīvoto. Diplomdarbā ir pētīta teorija par domrakstu latviešu valodas mācību saturā un domraksta mācību prakse Rīgas speciālajā skolā „Valodiņa”.
Diplomdarbam ir trīs daļas. Pirmajā daļā aprakstītas latviešu pedagoģijas zinātnieku (Z.Anspoka, A. Karule, M.Gavriļina, Ā. Ptičkina, A. Vulāne u.c.) teorētiskās atziņas par domrakstu kā tekstveides mācības pamatu latviešu valodas stundās. Otrā daļa veltīta psihologu teorijās (D. Bērziņa, G. Svence u.c.) aprakstīto jaunākā skolas vecuma bērnu attīstības īpatnību analīzei saistībā ar pētāmo problēmu. Trešajā daļā ir informācija par domraksta mācību praksi pamatizglītības pirmajā posmā.
Pētījuma laikā atklājas, ka domraksta rezultāts ir atkarīgs gan no skolēna pieredzes klausīties, runāt, lasīt prasmes, no zināšanām par valodas likumsakarībām. Strādājot ar skolēniem, kuriem ir valodas attīstības traucējumi, pedagoģiskajā procesā jāpilnveido dažādu situāciju analīze, tekstu veidošana pēc balstvārdiem, teikumu papildināšana u.c. Tas ļaus padziļināt zināšanas par lietu vidi, norisēm un likumsakarībām dabā, veicinās spēju spriest, analizēt, veidot secīgu tekstu.
Būtiska arī latviešu valodas skolotāja un logopēda sadarbība. Sadarbības procesā var rūpīgāk izpētīt katra skolēna psiholoģiskās īpatnības, runas un valodas attīstības īpatnības, un mācību procesā izmantot mērķtiecīgas mācību metodes un paņēmienus, novērtēt pat mazākos skolēnu sasniegumus, izpratni par tekstu un tā veidošanās likumsakarībām.
Diplomdarbā vizuālā informācija atspoguļota 9 tabulās un 4 attēlos. The diploma work “Essay in the Latvian language study content in the first period of the basic education” was carried out in order to draw attention to the task fixed in the Latvian language standards of the basic education. The task to be accomplished graduating third grade includes writing about oneself, about the heard, seen, read and experienced. The diploma work comprises studies of theory of essays in the Latvian language study content and observation of teaching practice of essay writing in Riga primary school “Valodina”.
The diploma work consists of 3 parts. The first part presents Latvian scientists’ (Z.Anspoka, A. Karule, M.Gavriļina, A. Ptičkina, A. Vulane etc.) theoretical conclusions about the essay as the basics of study of forming texts. The second part is devoted to the analysis of children’s of junior school age development particularities described in psychologists’ (D.Berzina, G.Svence etc.) theories in relation to the studied problem. The third part contains information about teaching practice of essay writing in the first period of basic education.
The research showed that the result of essay writing depends on both pupils’ listening, speaking and reading skills, and knowledge about the regularities of language. When working with children having speech and language development disorder, it is necessary to improve in the pedagogical process the analysis of different situations, text forming using pillar words, completion of sentences etc. The mentioned improvements will allow pupils to deepen their knowledge about surrounding objects, processes and courses of nature and develop their reasoning faculty and abilities to analyze and form a successive text.
Cooperation of the teacher and the speech-language therapist is also important as it allows to study more thoroughly each pupil’s psychological particularities, as well as particularities of speech and language development and to apply appropriate study methods, estimate even pupils’ minor achievements, their comprehension of text and the regularities of its formation.
The visual information in the diploma work is displayed in 9 tables and 4 images.