• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stāstīt prasmes veidošana pirmsskolas vecuma bērniem ar VSNA

Thumbnail
View/Open
299-10927-Cupere_Irina_SkSp040008.pdf (5.413Mb)
Author
Cupere, Irina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Savā diplomdarbā autore pētīja pirmsskolas vecuma bērna ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību jeb VSNA runas attīstības III līmeni stāstītprasmes iemaņas: prasmes veidot atstāstījumus, radošus stāstus, priekšmeta aprakstus un prasmes veidot stāstus pēc sižetu attēlu sērijām. Ievadā tika pamatota problēmas aktualitāte un izklāstīts pētījuma objekts, priekšmets, mērķis, hipotēze, uzdevumi, metodes, kā arī noradīti pētījuma bāze un norises laiks. Teorētiskajā daļa apskatīti bērna fiziskā attīstība, valodas attīstība ontoģenēzē, bērna valodas raksturojums VSNA gadījumā un koriģējoši attīstošas darbības pirmsskolas vecuma bērniem ar VSNA metodoloģiskais aspekts. Praktiskā daļā ir apkopoti koriģējoši attīstošā darba rezultāti pirmsskolas vecuma bērniem ar VSNA III līmeni. Atslēgas vārdi: pirmsskolas vecuma bērns, stāstītprasme, valodas sistēmas nepietiekama attīstība jeb VSNA, runa.
 
This research paper discusses narrative skills of preschool children with insufficient language development III level: retelling skills, creative narrative skills, descriptions of objects and forming stories based on series of images containing a plot. Introduction substantiates the topicality of the issue and outlines the object, subject, objective, hypothesis, tasks and methods of the research, as well as provides research background and timeline. The theoretical part examines a child’s physical development, language development from ontogenetic perspective, characterization of children’s speech in case of insufficient language development and methodological aspect of correction and development activities for preschool children with insufficient language development. The practical part summarizes the results of correction and development activities for preschool children with insufficient language development III level. Keywords: preschool children, narrative skills, insufficient language development, speech.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11866
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV