Izglītības iestādes vadītājs kā autoritāte pārmaiņu procesos.
Author
Hartmane, Jolanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
21.gadsimta politiskās, ekonomiskās un sociālās pārmaiņas izglītības sistēmā rada nepieciešamību pēc līdera. Izglītības sistēmā ir notikušas vairākas reformas, kuras nav nesušas gaidīto rezultātu, jo trūkst plašāks un dziļāks izglītības problēmu redzējums, un nav daudz profesionāļu, entuziastu, ar jaunām, progresīvām, drošām un radošām idejām. Pateicoties pārmaiņām, ļoti nepieciešama un iespējama ir līderība, jo līderis ir pārmaiņu vadītājs. Izglītības iestādē ir nepieciešams vadītājs, kas ir kompetents stratēģisku pārmaiņu veikšanā. Vadītājam ir jāuzņemas līdera loma, un, izmantojot dažādas menedžmenta teorijas un vadīšanas modeļus, jāvada pārmaiņu procesi izglītības iestādēs. Mūsdienu izglītības iestādes vadītājam ir jābūt izpratnei par pārmaiņu būtību, viņam ir nepieciešamas stratēģiskās plānošanas iemaņas un nākotnes redzējums, ir jāprot izstrādāt un arī realizēt savas konceptuālās nostādnes, vadīt skolu, izmantojot situācijai piemērotu vadīšanas modeli.
Maģistra darba „Izglītības iestādes vadītājs kā autoritāte pārmaiņu procesos” pētījuma mērķis ir izpētīt izglītības iestādes vadītāja kā autoritātes ietekmi uz iestādes darbību pārmaiņu procesos.
Tāpēc maģistra darba pētnieciskais jautājums ir: kas raksturo Latvijas vispārizglītojošo skolu direktorus kā autoritātes izglītības pārmaiņu procesos?
Maģistra darbs sastāv no ievada un 3 nodaļām, secinājuma un pielikumiem.
1.nodaļā ir aplūkota pārmaiņu procesa un cilvēkresursu pārvaldības būtība ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā un izglītības iestādes vadītāja autoritātes loma vadības nodrošināšanā pārmaiņu procesos.
2.nodaļā ir raksturoti vadītāja veiksmīgas vadības galvenie pamatprincipi, analizēta iestādes vadītāja loma un vieta organizācijā, svarīgākās vadītāja funkcijas un vadības stili, akcentētas dažādas līderisma teorijas.
3.nodaļā raksturota pētījuma metodoloģija un organizācija, analizēti pētījuma rezultāti.
Vadības teorētisko nostādņu un pētījuma analīzes rezultātā secināts, ka Latvijā izglītības iestādēs nav daudz vadītāju līderu, bet ir vērojamas pozitīvas tendences, ka vairākums vadītāju izprot līderisma nozīmi pārmaiņu procesos.
Atslēgvārdi: līderisms, autoritāte, pārmaiņu vadība Changes in political, economical and social systems in the 21. century create necessity for a leader. Education system has experienced several reforms which have not brought expected result greatly because of the lack of a wider and deeper vision over educational problems. Due to changes, leading is extremely necessary and possible, because a leader is a manager of changes. Educational institution needs a manager who is competent in performance of strategically changes. Manager has to undertake leaders role and by using different theories of management and administration models direct modification processes within educational institutions. Manager of a modern educational institution has to understand nature of changes, he of she has to possess necessary skills of strategical planning and future vision, has to be able to work out and fulfill one’s conceptual approaches, supervise school by using suitable model of administration.
The aim of the research of Master’s work ‘’Manager of the educational institution as an authority in process of changes’’ is to study influence of manager as an authority during modification processes.
Therefore research question of the Master’s work is: what describes headmasters of comprehensive schools in Latvia as authorities during education modification processes?
The Master’s work consists of an introduction and 3 parts, conclusions and appendixes.
1. chapter looks at nature of modification process and management of human resources ensuring sustainable development and role of managers authority in educational institution securing direction during modification processes.
In the 2. chapter main fundamental principles of successful management are described, managers role and place within the organization, most important managers functions and administration manners are analyzed, different leading theories are highlighted.
In the 3. chapter methodology and organization of the research is described, results of the study are analyzed.
After analyzing theoretical approaches of management and the research, the Author comes to the conclusion that there not many managers-leaders in educational institutions in Latvia, however positive tendency can be observed – majority of managers understand the importance of leading within the modification processes.
Keywords: leading, authority, management of modifications