Grupu darbs skolēnu runāšanas prasmju attīstībai angļu valodas stundās 4.klasē
Author
Adsone, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Runāšanas prasmju attīstīšana ir viens no sarežģītākajiem un atbildīgākajiem procesiem angļu valodas mācīšanā, jo tas sevī ietver visus valodas mācīšanās aspektus – fonētiku, leksiku, gramatiku, bez tam runāšanas prasmes nav attīstāmas teorētiski, tās veidojas tikai praktiski vingrinoties. Šeit būtiska nozīme ir motivācijai vai vēlmei runāt, kas savukārt izriet no tā cik saistoša ir tēma un cik brīva atmosfēra valda klasē. Tā, ievērojot runāšanas prasmju attīstīšanas problēmas aktualitāti, kā arī praktisko pieredzi, strādājot ar jaunākā skolas vecuma bērniem, darba autori interesēja grupu darba metodes pielietojuma iespējas runāšanas prasmju attīstībai.
Lai izvērtētu grupu darba efektivitāti runāšanas prasmju attīstībai tika veikts atsevišķa gadījuma pētījums 4. klasē kādā no Rīgas vidusskolām. Pētījuma ietvaros tika pielietotas šādas datu vākšanas metodes: angļu valodas skolotāju un 4. klases skolēnu anketēšana, lai noskaidrotu, cik populāra ir grupu darba metode angļu valodas stundās, ka arī 4. klases skolēnu novērošana, lai konstatētu vai var panākt ar grupu darba aktivitātēm runāšanas prasmju uzlabošanos.
Ar anketēšanas palīdzību tika atklāts, ka lielākā daļa skolotāju, kuri piedalījās anketēšanā, izmantoja grupu darbu skolēnu runāšanas prasmju attīstībai. Skolēnu anketēšanas apkopotie dati liecināja, ka 4. klases skolēniem bija pozitīva attieksme pret grupu darbu. Novērošana arī pierādīja, ka lielākā 4. klases skolēnu daļa labprāt iesaistījās grupu darbā, un, strādājot grupā starp saviem klasesbiedriem, jūtās daudz mierīgāk un pārliecinošāk un aktīvāk.
Atsevišķa gadījuma pētījuma laikā 4. klasē autore ir nonākusi pie secinājuma, ka grupu darba izmantošanas iespējas angļu valodas stundās ir daudzveidīgas, tās kalpo skolēnu sadarbības veicināšanai, mācību procesa individualizēšanai un diferencēšanai, padara skolēnu mācīšanās procesu interesantāku un aizraujošāku, līdz ar to nodrošinot labāku angļu valodas apguvi un attīstot 4. klases skolēnu runāšanas prasmes. Rezumējot, var apgalvot, ka grupu darbs, kā mācību metode izmantojama angļu valodas mācību darbā runāšanas prasmju attīstībā 4. klasē. The development of speaking skills is one of the most complicated and important process in English teaching as it includes all language components: pronunciation, vocabulary and grammar, besides it is impossible to develop speaking skills theoretically, so it only can be developed in practice. It is very important to have motivation or strong will to speak and it depends on how relevant the theme is and what the atmosphere in the class is. Keeping in mind not only the urgency of developing speaking skills but also practical experience working with primary school pupils, the author of the Paper was interested it the possibilities of using group work to develop speaking skills in English lessons.
To evaluate the effectiveness of group work for developing students’ speaking skills a case study was carried out in one of Riga’s school in Form 4. During the case study the following data collection methods were used: a questionnaire among English teachers and pupils to find out how popular is the group work is in English lessons, pedagogical observation, in order to clarify, whether it was possible to improve pupils’ speaking skills using group work.
According to the data of the questionnaire it was discovered that the majority of teachers used the group work during the lessons to develop students’ speaking skills. The data of the pupils’ questionnaire had shown that the 4th Form students had positive attitude towards group work. The pedagogical observation also had proved that most of the 4th form pupils would participate in group work with pleasure and, moreover, working in groups they felt themselves more confident and active.
During the case study the author of the Paper has come to the conclusion that the use of group work at the lessons can serve various aims:
to provide pupils’ collaboration;
to ensure the individualizing and differentiating of the work;
to make the learning process more interesting and exciting improving speaking skills in Form 4.
In conclusion the author of the Paper can state that group work as a teaching organization form can be used at the English lessons to develop students’ speaking skills in Form 4.