Fonemātiskās uztveres sekmēšana bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem vecākajā pirmsskolas vecumā
Author
Platace, Vikija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltiņa, Irēna
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Darba nosaukums: Fonemātiskās uztveres sekmēšana bērniem ar skaņu izrunas traucējumiem vecākajā pirmsskolas vecumā.
Darbs sastāv no ievada, teorētiskās daļās, praktiskās daļas, nobeiguma un secinājumiem.
Darba ievadā autore pamato izvēlētās tēmas aktualitāti un nozīmību. Darba teorētiskajā daļā darba autore balstās uz vairāku teorētiķu atziņām par bērnu fizisko un psiholoģisko attīstību vecākajā pirmsskolas vecumā (G. Svence, R. Geske, V. Golubina, I. Elnebija), fonemātiskās uztveres būtību un tās nozīmi pareizas runas veidošanās procesā (Т. Б. Филичева, Н. Чевелева, Г. Чиркина, V. Kalniņa, Dz. Skrube, I. Miltiņa, S. Tūbele), praktisko metožu veiksmīgu izmantošanu fonemātiskās uztveres pilnveidošanā un skaņu izrunas traucējumu novēršanā (Л. Волкова, D. Dzintere, I. Stangaine, A. Baumane).
Teorētiskajā daļā tiek apskatīti un analizēti šādi jautājumi: vecākā pirmsskolas vecuma bērnu pedagoģiski psiholoģiskais raksturojums, fonemātiskās uztveres būtība un veidošanās, vingrinājumu nozīme artikulācijas aparāta kustību pilnveidošanā, rotaļu nozīme fonemātiskās uztveres aktivizēšanā.
Praktiskajā daļā tiek veikta bērnu skaņu izrunas un fonemātiskās uztveres pārbaude; veikta koriģējoši attīstošā darbība fonemātiskās uztveres pilnveidošanai un skaņu izrunas traucējumu novēršanai ar vingrinājumu un rotaļu palīdzību ņemot vērā bērnu skaņu izrunas traucējumu specifiku.
Tiek apkopoti un analizēti darba rezultāti.
Darba nobeigumā autore secina, ka fonemātiskās attīstības līmenis ir cieši saistīts ar bērnu runas attīstību, jo bērnu fonemātiskās uztveres līmenim paaugstinoties, tiek veicināta skaņu izrunas traucējumu novēršana.
Atslēgvārdi: fonemātiskā uztvere, pirmsskolas vecuma bērns, vingrinājumi, rotaļa, skaņu izrunas traucējumi. Name of the work: Improvement of Phonological Perception for Children with Sound Pronunciation Problems at Senior Pre-school Age.
Work consists of: Introduction, Theoretical part, Practical part, and Conclusions.
At the introduction of the work the author substantiates importance and topicality of the work.
At the theoretical part the author bases on knowledges of several theorists about physical and psychological development of children at the senior pre-school age (G. Svence, R. Geske, V. Golubina, I. Elnebija), content and meaning of phonological perception to form correct speech (Т. Филичева, Н. Чевелева, Г. Чиркина, V. Kalniņa, Dz. Skrube, I. Miltiņa, S.Tūbele), succsessful usage of practical methods to develop phonological perception and to preclude problems of sound pronunciation (Л. Волкова, D. Dzintere, I. Stangaine, A. Baumane).
At the theoretical part of the work there are such questions examined and analyzed: pedagogicaly psychological characteristics of children at the senior pre-school age, meaning and forming of phonological perception, meaning of excercises to develop articulation organs meaning of games to activate phonological perception.
At the practical part of the work pronunciation of sounds and phonological perception is tested, correcting and developing for phonological perception and to preclude problems of sound pronunciation with excersises and games according to specificity of problems of sound pronunciation.
Results of the work are summarized and analyzed.
At the conclusion the author deduces that the level of phonological preception isrelated to the level of his speech because when the level of the childs’ phonological preception increases, preclusion of problems of sound pronunciation is conduced.
Key words: phonological perception, senior pre-school age, excersises, games, problems of sound pronunciation.