Starpkultūru kompetences veidošana 4.klasē angļu valodas stundās.
Author
Konuhova, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ivanova, Ilze
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Mūsdienu globalizācijas procesā neskaitāmas sabiedrības, ar atšķirīgo kultūrvēstursisko un sociālekonomisko fonu, izjūt nepieciešamību pēc savstarpējas komunikācijas ilgtspējīgas attīstības vārdā. Lai veicinātu šīs komunikācijas produktivitāti cilvēkiem, bez svešvalodu zināšanām, ir jābūt gataviem saskarties ar atšķirīgo, jeb citiem, vārdiem šiem cilvēkiem ir jāpiemīt starpkultūru kompetencei. Šajā pētījumā tika analizētas starpkultūru kompetences veidošanās iespējas angļu valodas stundās 4.klasē, kā arī tika izstrādi ieteikumi šīs kompetences attīstīšanās sekmēšanai. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, pētīta un analizēta situācija vienā no Rīgas vidusskolām.
Pētījums veikts četros posmos. Pētījuma pirmajā posmā apkopotas un analizētas dažādu autoru teorētiskās nostādnes saistībā ar starpkultūru kompetenci un tās attīstīšanas iespējām. Otrā posma ietvaros tika analizēta reālā situācija 4. klases skolēnu vidū par viņu pieredzi, attieksmēm, viedokli un zināšanām par citām, kultūrām, precīzāk, angliski runājošo valstu kultūrām. Dati iegūti ar aptaujas anketas palīdzību un analizēti no četru starpkultūru kompetences aspektu viedokļa. Trešā posma ietvaros analizēti valsts izdotie un apstiprinātie izglītības dokumenti un izmantotā mācību grāmata. Meklētas atbildes uz sekojošu jautājumu, vai analizētie materiāli ietver iespējas veidot starpkultūru kompetences aspektus pilnvertīgā un sākumskolas vecumposmam atbilstošā līmenī. Iegūti dati arī par situāciju ģimenē par informētību un viedokli par starpkultūru kompetences nozīmi izglītībā, kā arī skolēnu saskarsmi ar starpkultūru kompetenci attīstošajām darbībām ārpus svešvalodas stundām, tas ir, audzinātājstundu darbā, ko realizē klases audzinātājs. Šiem nolūkiem tika izmantotas aptaujas un intervijas datu ieguves metodes. Ceturtais pētījuma posms ietver konkrētu priekšlikumu izstrādi saistībā ar izmaiņām izglītības dokumentos, mācību saturā un līdzekļos, audzinatājstundās un ārpustundu darbā.
Apkopojot pētījuma rezultātus, ir secināts, ka starpkultūru kompetences attīstīšana notiek nepietiekamā līmenī atbilstošajam vecumposmam, pastāv informācijas trūkums izglītības procesā iesaistītajām pusēm, kas traucē sadarbību viņu starpā, kā arī reālās skolēnu zināšanas neatbilst izvirzītajām prasībām. Autore secina, ka mācību procesā kopumā šīs kompetences attīstīšanai netiek pievērsta pietiekama uzmanība. Within the context of globalization nowadays societies with different historical, cultural and socioeconomical backgrounds require intercommunication in the name of sustainable development. In order to facilitate the efficiency of this communication, besides the acquisition of foreign languages, it is crucial to obtain intercultural competence. This research analyses the availiable possibilities of obtaining intercultural competence in form 4 within the English language, as a foreign language, lesson context. In-depth analysis and research of the current situation has been carried out in one of Riga Secondary schools.
Research has been done in four main stages. Firstly, the selection and analysis of the term of intercultural competence by various scholars has been done and their views on factors contributing towards increasing the development of this competence for every individual and for young learners in particular. Within the second stage by the results of a questionnaire, real situation among the students of form 4 was analysed concerning their attitude, opinion and knowledge towards other cultures, English speaking cultures in particular. The third stage of the reasearch included the analysis of the state issued papers concerning education as well as the analysis of the course book, used by the particular group of students. An explanation has been sought after the following issue, if the analysed materials include a sufficient amount of all the aspects of the intercultural competence. Further, a questionnaire was conducted among parents of the particular students in order to obtain their opinion, knowledge and atttitude towards the importance of the development of the intercultural competence. The replies to the interview questions with the tutor represent the information concerning the possibilities of the particular students for developing their intercultural competence within the overall education process at school, mainly conducted by the tutor. The fourth stage represents suggestions provided by the author regarding the changes in the teaching and learning content and materials.
Outlining the results of this study, the following conclusions can be drawn: the state issued expectations and the existing level of knowledge among students does not correspond which, in fact, speak volumes for the unsufficient amount of consideration regarding the intercultural competence in education.