Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju izmantošanas iespējas audzēkņu mācīšanās motivācijas pilnveidē profesionālajā vidusskolā.
Автор
Bokuma, Daiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Ivanova, Ilze
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
Izstrādātais maģistra darbs atspoguļo audzēkņu kā zināšanu apguvēju motivācijas pilnveidošanos profesionālajā vidusskolā. Motivāciju veido vairāki faktori un apstākļi: klasesbiedri; skolotāji; metodes un mācību līdzekļi, ko skolotājs izmanto; un arī citi. Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas var būt pozitīvi rosinošs līdzeklis audzēkņu mācību motivācijas attīstībā kā vispārizglītojošās skolās tā arī profesionālajās vidusskolās, ja tās mācību procesā tiek pielietotas adekvāti. Darba teorētiskajās nodaļās ir plašs izklāsts par faktoriem, kas ietekmē skolēnu motivāciju. Tajā uzsvērta informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekļaušana mācību procesā, kā spēcīgs skolēnu mācīšanās motivācijas veicinātājs. Skolēnu zināšanu līmenim, vecuma grupai un interesēm atbilstošu mācību līdzekļu izvēle ir viens no veidiem, kā radīt un rosināt interesi par apgūstamo mācību priekšmetu.
Darbs sniedz pārskatu par faktoriem, kuri jāņem vērā, pieņemot lēmumu mācību procesā iekļaut informācijas un komunikāciju tehnoloģijas. Darba mērķis ir pierādīt, ka atbilstoša informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekļaušana mācību procesā veicina un pilnveido profesionālās vidusskolas audzēkņu motivāciju mācīties.
Darba pētījumā daļā tika veikta audzēkņu un skolotāju aptaujas anketu rezultātu analīze; kā arī mācību nodarbību hospitāciju analīze, kas tiešā veidā sasaista teoriju ar praksi. Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pielietošanu mācību procesā ir novērtējuši kā audzēkņi, tā arī skolotāji.
Secinājumi ir balstīti uz literatūras izpēti, aptaujas anketu un mācību nodarbību hospitāciju analīzi. Apkopotie rezultāti ļauj secināt, kā un cik bieži profesionālajā vidusskolā tiek izmantotas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, kā arī analizē to ietekmi uz audzēkņu mācību motivāciju kopumā.
Veiktā pētījuma rezultāti var tikt izmantoti kā mācību procesa efektivitātes paaugstinošs līdzeklis dažādos mācību priekšmetos.
Atslēgvārdi: mācību motivācija; informācijas un komunikāciju tehnoloģijas; mācību process. The present research reflects the students’ as learners’ improvement of motivation in vocational school. Motivation is formed by a number of factors and conditions: classmates, teachers, teaching methods and resources that a teacher uses, and others. Information and communication technologies can be a positive tool for challenging students' development of learning motivation in both comprehensive and vocational schools, but only in case if these technologies are used properly in the learning process. The theoretical chapters of the Paper are extensive description of the factors affecting students' motivation. It focuses on including information and communication technologies into the learning process, as a strong contributor of student learning motivation. Choosing appropriate learning tools to students' knowledge level, age group and interests is one of the ways to create and arouse interest of subjects.
The work provides an overview of the factors to be taken into account in deciding to include the information and communication technologies into the learning process. The aim of the Paper is to prove that including the information and communication technologies into the learning process promotes and develops vocation school students' motivation to learn.
The research part of the Paper deals with the analysis of students’ and teachers’ questionnaires and also with the analysis of lesson observations, which directly links the theory with the practice. Using information and communication technologies in the learning process had been assessed by students and teachers.
The conclusions are based on the study of the literature, questionnaire analysis and the analysis of lesson observations. The summarized results suggest how and how often information and communication technologies are used in the vocational school, as well as analyze the impact of information and communication technologies on pupils' motivation in general.
The study results can be used as a teaching tool for increasing effectiveness in different subjects.
Keywords: learning motivation, information and communication technologies; learning process.