Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsone, Ingunaen_US
dc.contributor.authorOzoliņa-Kovala, Sintaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:35:49Z
dc.date.available2015-03-23T13:35:49Z
dc.date.issued2011en_US
dc.identifier.other18831en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12004
dc.description.abstractTelpas krāsainība, gaisma ar tajā esošajām krāsām, piedalās cilvēka organisma visās norisēs – gan fizioloģiskajās, gan psiholoģiskajās. Arī cilvēks pats dažādi izjūt noteiktas krāsas starojumu. Analizējot krāsu ietekmi uz cilvēka pašsajūtu, senajās Austrumu zemēs, izveidojās medicīnas nozare – krāsu terapija, kas izmanto katras krāsas specifisko starojumu noteiktu slimību ārstēšanai. Mūsdienās krāsu psihofiziskā iedarbība ir pamatota eksakto zinātņu pētījumos. Katrai krāsai cilvēces vēsturiskajā pieredzē ir izveidojusies simboliska nozīme, kas iekodēta zemapziņā un dažādām kultūrām var atšķirties. Uzmanību piesaista vairākas Austrumu mācības par veiksmīgu, konkrētai personai labvēlīgu, telpas krāsu – pie mums popularitāti gūst ķīniešu fen šui, indiešu vat šu. Krāsas mūsu dzīvi padara košāku, un tās lielākā vai mazākā mērā iespaido mūsu dzīvi. Jauniešu vecumā, kad notiek dažādas fizioloģiskas un garīgas pārmaiņas, pieaug arī stress. Un šo stresu var samazināt vai palielināt ar telpas gaismas un krāsas palīdzību. Pētījuma mērķis bija noskaidrot kādas emocijas jauniešiem izraisa telpas krāsojums kopā ar gaismas saspēli un kādas darbības jaunieši vēlas īstenot dažādu krāsu telpās. Teorētiskajā daļā autors aplūko informāciju par krāsām to psiholoģisko ietekmi un apraksta jauniešu emocijas. Pētījuma procesā iesaistīti 100 jaunieši vecumā no 16 – 22 gadiem. Anketas tika izsūtītas elektroniski un personīgi izdalītas mērķauditorijai. Anketās tika doti desmit dažādu krāsu telpas. Respondentiem bija jāapraksta kādas emocijas viņiem izraisa atrodoties konkrētā izgaismotā krāsojuma telpā, un kādas nodarbes vēlētos šajā telpā darīt. Jaunieši dod priekšroku: •Mācīties – brūnas krāsas telpā, •Atpūsties – zaļas krāsas telpā; Šīm krāsām •Veikt fizisku darbu – zilas krāsas telpā; pusaudži •Ballēties un rīkot ballītes – melnas krāsas telpā; dod priekš- •Gulēt – melnas vai sarkanas krāsas telpā. roku. Pētījuma rezultātus varēja ietekmēt vairāki faktori: •Atbildes balstītas uz iedomātām izjūtām, jo jaunieši netika ievesti konkrētās krāsas telpās; •Gaismas ietekmi uz krāsām telpā grūti attēlot. Pētījumā dotie telpu attēli attēloja kādu noteiktu krāsu toni, kā zināms, bieži pat niecīgākās izmaiņas krāsā, gaismā maina mūsu izjūtas; • Rezultāti atkarīgi arī kā aptaujātais juties anketas aizpildīšanas brīdī. •Mainot gaismu efektus konkrētās funkcionālās telpās iegūtie pētījuma rezultāti būtu precīzāki.en_US
dc.description.abstractA room’s colours and coloured light influence almost every aspect of human physiology and psychology. We react differently when exposed to certain colours. In far eastern cultures, researching ways how colours influence human behaviour has originated a separate medical discipline – the colour therapy, where the specific properties of each colour are used to treat ailments. The modern science has evidenced the psychophysical properties of colours. Each colour has a historically developed symbolic subconscious effect that can vary between different cultures. Of special interest are several eastern teachings on room colour and how they can beneficially affect a person – the most popular of which in Europe are the Chinese Feng Shui and the Indian Vastu Shastra. Colours have a varying effect on our everyday life. During teenage years, a person undergoes numerous physical and psychological changes while being exposed to increasing amounts of stress - colours and room lighting can either alleviate or exacerbate it. The aim of the research was to ascertain what effect room colour combined with specific lighting conditions has on young people and what kind of activities they prefer to perform in differently coloured rooms. The theoretical part of this paper addresses the psychological effects of different colours and their relations to the emotional state of young people. The research comprises the opinions of 100 respondents between 16 and 22 years of age. The questionnaires were distributed both electronically and handed out personally. The forms listed rooms in 10 different colours and the respondents had to describe their emotions while being in a room of the particular colour and what they would best prefer to do in it. According to the survey, youths prefer to: •Study – in a brown room, •Rest – in a green room;Colours •Perform physical activities – in a blue room;which •Celebrate and take part in festivities – an a black room;youths •Sleep – in a black or red coloured roomprefer.   The results of the research could have been affected by the following factors: •The opinions are based on imaginary emotions – the participants weren’t actually brought in coloured rooms; •Lighting effects on colours in spatial conditions are difficult to present on paper. The respondents were given pictures of differently coloured and lit rooms, but, as known, often even the slightest colour variations can alter our feelings; •The results can be influenced by the emotional state of the respondents at the moment of filling the questionnaire; •More accurate results could have been achieved by altering the lighting conditions in the rooms.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMākslas zinātneen_US
dc.titleDaudzfunkcionālas manēžas interjera dizainsen_US
dc.title.alternativeThe interior design of multifunctional manegeen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record