Interneta vārdnīcas vārdu krājuma pilnveidē angļu valodas kā svešvalodas stundās 9.klasē
Author
Kalēja, Elga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kangro, Ilze
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Angļu valoda ieņem nozīmīgu vietu gan reālajā starptautiskā, gan virtuālajā komunikācijā un angļu valodas apguve kļūst par svarīgu mācību uzdevumu. Vārdu krājuma pilnveide ir visu angļu valodas prasmju – klausīšanās, runāšanas, lasīšana, rakstīšana – pamatā. Viena no tipiskākajām jauniešu komunikācijas problēmām ir nepietiekams vārdu krājums un ierobežotas komunikācijas formas, kas jāattīsta un jāpilnveido. Mūsdienās arvien nozīmīgāku vietu leksikas apguvē ieľem moderno tehnoloģiju lietojums un interneta sniegtās iespējas. Diplomdarba autore pēta interneta vārdnīcas kā līdzekli angļu valodas vārdu krājuma pilnveidē.
Diplomdarba mērķis ir izpētīt un analizēt, kā interneta vārdnīcu izmantošana pilnveido skolēnu vārdu krājumu angļu valodas kā svešvalodas stundās 9. klasē. Darbā analizētas svešvalodu mācību metodikas atziľas, īpašu uzmanību pievēršot tieši vārdu krājuma pilnveides iespējām, lietojot grāmatas formāta un interneta vienvalodas vārdnīcas.
Diplomdarba praktiskajā daļā tika veikts atsevišķa gadījuma pētījums Kristiāna Dāvida pamatskolā ar pieciem 9. klases skolēniem no 2011. gada 13. septembra līdz 2012. 10. maijam. Datu vākšanai tika izmantotas tādas metodes kā angļu valodas skolotāju un 9. klases skolēnu anketēšana, kā arī pētījuma dalībnieku novērošana. Darba autore veica anketēšanu, lai noskaidrotu pētījuma dalībnieku pieredzi angļu valodas vārdu krājuma pilnveidē, kā arī angļu valodas skolotāju pieredzi leksikas mācīšanā pamatskolas vecākajās klasēs. Tika veikta pētījuma dalībnieku primārā testēšana vārdu krājuma apjoma un vārdnīcu lietošanas prasmju pārbaudei. 9. klases skolēni angļu valodas stundās veica vārdnīcu lietošanas prasmju un vārdu krājuma pilnveides uzdevums no Kembridžas un Longman vārdnīcu darba lapām, mācību grāmatām Project 3 un Project Plus, no angļu valodas apguves mājas lapas englisch-hilfen.de, kā arī izmantojot Valsts pārbaudes darbu materiālus un brīvas izvēles tekstu.
Lai reģistrētu skolēnu interneta vārdnīcu lietošanas prasmju un vārdu krājuma attīstības dinamiku, diplomdarba autore izstrādāja novērojumu lapas, kā arī izmantoja noslēguma testēšanas rezultātus. Tika veikta skolēnu un angļu valodas skolotāju anketēšana, lai noskaidrotu viedokli par interneta vārdnīcu izmantošanas lietderību vārdu krājuma pilnveidē un citu moderno tehnoloģiju lietošanu angļu valodas stundās.
47 % aptaujāto skolotāju un 52 % skolēnu pozitīvi vērtēja interneta vārdnīcu lietošanu angļu valodas stundās, kā arī brīvajā laikā vārdu krājuma pilnveidei. Lai efektīvi pielietotu vārdnīcas leksikas pilnveidei, skolēnu darbs jāplāno un jāvada, mērķtiecīgi jāattīsta gan grāmatas formāta, gan interneta vārdnīcu lietošanas prasmes.
Balstoties uz iegūtajiem datiem gadījuma pētījuma laikā, var apgalvot, ka vārdnīcu izmantošana, veicot gan tradicionālus, gan uz modernām tehnoloģijām bāzētus leksikas pilnveides uzdevumus, attīsta angļu valodas vārdu krājumu ne tikai mācību stundās, bet veicina tā pilnveidi arī skolēna brīvajā laikā. The English language plays a significant role both in the real international and virtual communication and acquisition of the English language becomes an important learning task. Vocabulary development is the basis for all English language skills – listening, speaking, reading and writing. One of the most typical communication problems of the youth is insufficient vocabulary and limited communication forms, which have to be developed and improved. Nowadays the use of modern technologies and opportunities offered by the Internet take a more and more important role in the vocabulary learning process. The author of the diploma paper studies online dictionaries as the tool for vocabulary development.
The aim of this diploma paper is to study and analyze how the use of online dictionaries helps to develop the vocabulary in English as a foreign language classes in Form 9. The findings of the foreign language learning and teaching methodology have been analyzed in the paper, special attention paying exactly to the possibilities for the vocabulary development using both paper and online dictionaries.
In the practical part of the diploma paper a case study was done in by Christian David Primary School with the 5 students of grade 9 within the period from the 13th of September 2011 to the 10th of May 2012. For data collection such methods were used as a survey of the English language teachers and 9th grade students, and observation of the study participants. The author of the paper made a survey to find out the experience of the study participants in the development of the English vocabulary, as well as the experience of the English teachers in the teaching of English in the senior classes. The primary testing of the study participants was done for testing the scope of vocabulary and skills of dictionary usage. In the English classes the 9th grade students did the tasks of vocabulary skills development and dictionary usage from work sheets of Cambridge and Longman dictionaries, students books Project 3 and Project Plus, as well as from the homepage for the English language acquisition englisch-hilfen.de and using the material from the State exam papers and a voluntarily chosen text. To illustrate the dynamics of the online dictionary usage and vocabulary skills development skills, the author of the diploma paper has elaborated observation record sheets, as well as used the results of the final test. English teachers and students were surveyed to clarify the opinion about the usefulness of online dictionary usage in the development of vocabulary and application of other modern technologies in English classes.
47% of the surveyed teachers and 52% of the surveyed students appreciated the use of online dictionaries in English classes, as well as for vocabulary development in the spare time. In order to effectively use dictionaries for vocabulary development the activities of students shall be planned and managed, and use of both paper and online dictionaries developed purposefully.
Based on the facts acquired during the case study, it can be concluded that the use of dictionaries for doing both traditional vocabulary development tasks and those based on the modern technologies help to develop vocabulary of the English language not only in the classes, but also supports the development thereof in the spare time.