Kooperatīvās mācīšanās stratēģijas skolēnu dalības sekmēšanai angļu valodas runāšanas aktivitātēs
Author
Salna, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Mācot angļu valodu, skolotājiem bieži vien ir jāsastopas ar skolēnu nevēlēšanos aktīvi piedalīties runāšanas aktivitātēs. Tomēr ne vienmēr skolotāji apzinās to, ka iespējams tie skolēni, kuriem ir grūtības izteikt savas domas angļu valodā, arī savā dzimtajā valodā saskarās ar grūtībām izveidot veiksmīgu savstarpēju komunikāciju. Diplomdarba „ Kooperatīvās mācīšanās stratēģijas skolēnu dalības sekmēšanai runāšanas aktivitātēs” mērķis bija izvērtēt kooperatīvās mācīšanās stratēģijas, kuras var palīdzēt mazināt skolēnu nevēlēšanos aktīvi piedalīties piedāvātajās runāšanas aktivitātēs.
Diplomdarba autors izpētīja teorētisko literatūru, lai konstatētu svarīgākos faktorus, kuri ir nozīmīgi runāšanas prasmes attīstīšanas procesā. Kā arī tika izpētīti kooperaatīvās mācīšanās pamatprincipi un to ietekme uz skolēnu dalību runāšanas aktivitātēs.
Darba autors pielietoja gadījuma pētījuma izpētes metodi, kura tika veikta vienā no Rīgas vidusskolas desmitajām klasēm ar mērķi noskaidrot, vai teorētiskajā daļā rastās atziņas gūs apstiprinājumu darbā ar skolēniem. Darba izstrādes laikā tika izmantotas sekojošas datu ieguves metodes: novērošana un skolēnu un praktizējošu skolotāju anketēšana. Novērošana tika veikta ar mērķi apzināt skolēnu dalību runāšanas aktivitātēs. Skolēnu anketēšanas mērķis bija uzzināt skolēnu attieksmi pret kooperatīvās mācīšanās stratēģijām, kuras tika izmantotas angļu valodas stundās. Skolotāju anketa tika sastādīta , lai uzzinātu praktizējošu angļu valodas skolotāju viedokli par runāšanas aktivitāšu organizēšanu. Diplomdarba autors izanalizēja un grafiski attēloja iegūtos anketu un novērojuma datus.
Pamatojoties uz iegūtajiem datiem, var tikt secināts, ka kooperatīvās mācīšanās stratēģijām ir liela nozīme skolēnu dalības sekmēšanai runāšanas aktivitātēs.
Turklāt, nedrīkstētu aizmirst, ka mācību galvenais mērķis skolā ir attīstīt visaptverošu personību, kas savukārt dod iespēju skolēniem gan pielietot iegūtās intelektuālās zināšanas, gan veido viņus par cilvēkiem, kuri spēj veiksmīgi sadarboties un komunicēt ar citiem. Teachers often have to face students’ unwillingness to take active part in the speaking activities when they teach English. However, not always teachers are fully aware of the issue that students, who have the difficulties to express themselves in English, most likely struggle with the same problems of establishing effective interpersonal communication in their mother tongue. The Diploma Paper “Cooperative Learning Strategies to Increase Students Participation in English Speaking Activities” aimed to examine the Cooperative Learning strategies that can help to deal with students’ unwillingness to actively participate in the provided speaking activities.
The author of the Diploma Paper studied the theoretical literature to state the essential factors which are of great importance while developing speaking skills. In addition the basic principles of the Cooperative Learning strategies and their influence on the students’ participation in speaking activities were studied.
The author used the case study as the research method in one of Riga secondary schools in Grade 10 with the aim to examine the theory in the school practice. The following data collection methods: observation and questionnaire for students and practising English teachers were used. The observation was done to state the students’ participation during the speaking activities. The aim of the questionnaire for the learners was to find out students’ attitude towards Cooperative Learning strategies used in English lessons. The questionnaire for the English teachers was designed to find out practising English teachers’ opinions on the organisation of speaking activities. Furthermore, the author of the Diploma Paper did the evaluation of the gathered data and displayed them graphically.
According to the gathered data it could be concluded that Cooperative Learning strategies played an essential role in increasing students’ participation in speaking activities.
Moreover, it should not be forgotten that the main aim of the studies at school is to develop a comprehensive personality which enables students’ to do both use the acquired intellectual knowledge and fosters them into successful communicators and cooperators with others.