Starpnieciskās darbības un stratēģijas mūsdienīgās vācu valodas kā svešvalodas stundās
Author
Briede, Ingrīda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Sproģe, Ieva
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Globālajā pasaulē, kuru raksturo arvien pieaugoša profesionālā un privātā mobilitāte, kā arī intensīvi informācijas apmaiņas procesi, arvien svarīgāka kļūst saziņa starp dažādām kultūrām piederīgiem un atšķirīgās valodās runājošiem cilvēkiem. Svešvalodu, tai skaitā arī vācu valodas, stundām skolās būtu jāsagatavo skolēnus šiem modernās pasaules izaicinājumiem. Eiropā svešvalodu didaktikas jomā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta starpnieciskajām darbībām un stratēģijām, skolēni tiek trenēti veiksmīgai saziņai savā privātajā un profesionālajā dzīvē.
Taču Latvijā svešvalodu metodikas jomā starpnieciskājām darbībām un stratēģijām joprojām tiek pievērsts pārāk maz uzmanības. Diplomdarbs „Starpnieciskās darbības un stratēģijas mūsdienīgās vācu valodas kā svešvalodas stundās” ir pirmais diplomdarbs Latvijā, kas pievērš uzmanību saziņas prasmju apguvei un trenēšanai svešvalodu apguves stundās. Diplomdarba pirmajā nodaļā tiek sniegts ieskats vācu valodas kā svešvalodas stundu mērķos, uzdevumos un jaunākajās attīstības tendencēs, pētīts termins ”Starpnieciskās darbības”, un aplūkotas starpnieciskās darbības Eiropas kopīgo pamatnostādņu valodu apguvei un Latvijas izglītības sistēmas kontekstā. Otrajā nodaļā aplūkots, kā starpnieciskās darbības varētu tikt apgūtas skolā, uzmanību pievēršot gan starpniecisko darbību stratēģijām, gan iespējamiem uzdevumiem, ar kuru palīdzību tiek izkoptas starpniecisko darbību prasmes, to pozitīvajam pienesumam visam mācību procesam, kā arī ar iespējamiem veidiem šo uzdevumu novērtēšanai.
Diplomdarba praktiskajā daļā tiek pētītas mācību grāmatas, kas visbiežāk tiek lietotas vācu valodas stundās – „PingPong neu 1”, „Deutsch – meine Wahl 1,2” und „Schritte International 1”, galveno uzmanību pievēršot jautājumam, vai šajās grāmatās atrodami uzdevumi, kurus varētu lietot starpniecisko darbību un prasmju izkopšanai. Darba gaitā tika secināts, ka visās minētajās mācību grāmatās šādi uzdevumi ir atrodami, un sniegti ieteikumi to pielietošanai vācu valodas stundās.
Atslēgvārdi: starpnieciskās darbības, starpniecisko darbību stratēģijas, komunikatīvā kompetence, valodu kompetence, uzdevumi un vingrinājumi starpniecisko darbību un prasmju izkopšanai, vācu valodas kā svešvalodas stunda. In this global world that is characterized by increasing professional and private mobility, as well as by intensive information exchange process, the communication between people of different cultures speaking different languages becomes more and more important. In schools foreign language lessons, that include German language lessons as well, should prepare students for this challenge of our modern world. In the pedagogy of European foreign languages mediating activities and mediation strategies draw increasing attention. Students are trained for successful communication in their private and professional life.
However in Latvia mediating activities and mediation strategies have not gained enough attention in pedagogy of foreign languages. Diploma thesis “Mediating activities and mediation strategies in foreign language lessons of modern German” is first to draw attention to acquiring and developing communication skills in foreign language lessons in Latvia. In the first chapter of the paper insight in aims, tasks and the newest development trends of German language as foreign language lessons are given, as well as the term “mediating activities” explained and discussed in the context of Common European Framework of Reference for Languages and Latvian education system. In the second chapter the ways how mediating activities can be taught in school, paying attention both to the strategies of mediating activities and possible tasks for developing mediating activities and skills, as well as the positive contribution to learning process as whole and possible ways of evaluation of those tasks are discussed.
In the practical part of the Diploma thesis following books, that are most frequently used in German language lessons, are studied, as main objective stating question – is there tasks, that could be used for developing mediating activities and skills: „PingPong neu 1”, „Deutsch – meine Wahl 1,2,3” and „Schritte International 1”. It was concluded that in all books this kind of tasks can be found, and practical suggestions for using them in German language lessons were stated.
Keywords: mediating activities, strategies of mediating activities, communicative competence, language competence, tasks and exercises for developing mediating activities and skills, German language as foreign language lesson.