Skolēnu mācību sasniegumu vērtēšana sociālajās zinībās 7.-9.klasēs
Author
Cīrule, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Riemere, Inga
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Latvijas skolās joprojām dominē mācību rezultātu novērtējums. Latvijas izglītības sistēmā novērtēšana šobrīd pamatā pilda kontroles funkciju, kurā nosaka skolēna zināšanu, prasmju un attieksmju atbilstību mācību priekšmeta standartiem. Skolu mācību kontroles sistēma konstatē novirzes no pieņemtajām normām, nevis stimulē skolēnu paškontroles, pašanalīzes un pašnovērtējuma prasmes. Tradicionālā vērtēšana nodrošina orientāciju uz rezultātiem, taču ir nepieciešama informācija par mācīšanās procesu.
Darba mērķis ir izstrādāt pārbaudes darbus skolēnu mācību sasniegumu formatīvai un summatīvai vērtēšanai sociālajās zinībās 7.-9. klasei atbilstoši jaunākajām pedagoģiskajām atziņām, pētījumu rezultātiem un Latvijas skolu pozitīvajai pieredzei.
Balstoties uz pētījuma rezultātiem, autore ir formulējusi pamata secinājumus:
• Formatīvās vērtēšanas efektivitātes paaugstināšanai ir lietderīgi izmantot nelielus rakstu darbus, kas vienlaicīgi nodrošina kontroli par skolēnu patstāvīgo darbu mājās;
• Summatīvās vērtēšanas pārbaudes darbos ir jāiekļauj dažāda veida un dažādas grūtības pakāpes uzdevumi, kas veicina rezultātu objektivitāti;
• Mājas darbu vērtējumu ir vēlams summēt ar pārbaudes darba vērtējumu;
• Atgriezenisko saiti objektivitātes paaugstināšanai no skolēniem jāiegūst ar vairākām metodēm vienlaikus.
Atslēgas vārdi: formatīvā vērtēšana, summatīvā vērtēšana, pašvērtējums, pārbaudes darbi, mājas darbi, vērtēšanas kritēriji, sociālās zinības. Evaluation of the endresults is still the predominant element ofthe learning processinLatvian schools. In the education system of Latvia, evaluation mainly functions as a control entitythat determines whether the development of student’s knowledge, skills and attitude meets the set of standards of the particular subject. The control system of the learning process establishes divergences of the accepted norms, but it doesn’t stimulate student’s self-control, analyses or self-evaluation. The traditional system of evaluation ensures concentration on the end results, but information on the learning process itself is just as necessary.
The objective of the research is to develop assessments for a formative and summative evaluation of students’ achievements in Social studies for grades 7 – 9 that would incorporate the latest pedagogic concepts, researches and the positive experiences from Latvian schools.
Based on the results of the research the author has arrived to the following conclusions:
• Small writing assignments are beneficial for improving the efficiency of the formative evaluation;
• Summative evaluation tests need to focus on exercises that differ in their form and level of difficulty;
• It is preferable to sum up the results of tests with those of one’s homework;
• Feedback from the students must be obtained using a number of different methods simultaneously.
Key words: formative evaluation, summative evaluation, self-evaluation; tests; homework; the criteria of evaluation.